2018-03-30 10:05:00

Påven: Varje straff är öppet för hoppet


Påven Franciskus firade Skärtorsdagens kvällsmässa till åminnelse av Herrens nattvard, Missa in Coena Domini, med de intagna i fängelset Regina Coeli i Rom. Han försäkrade dem om sin närhet och bad dem att alltid bevara hoppet. Han sa: Idag är jag Guds ambassadör hos ser för att göra det som han har lärt oss.

Påven och de intagna på Skärtorsdagen

För fjärde gången firade påven Franciskus Missa in Coena Domini med intagna - i år i fängelset Regina Coeli i centrala Rom. “Jag har gett er ett exempel så att ni gör det som jag gör för er” påminner påven i början av sin predikan och denna gest att tvätta fötterna, som Jesus gjorde, upprepade påven genom att välja ut ”de sista”.

Mötet med de intagna

Klockan 15.45 på torsdagseftermiddagen lämnade påven sin bostad i Vatikanen, Santa Marta, för att ta sig till det romerska fängelset. Väl framme mötte han först de sjuka intagna i fängelsets sjukinrättning. Strax därefter firade han mässan som öppnar för påskens triduum med fottvagningsriten då han tvättade 12 intagnas fötter. De utvalda kommer från olika länder; 4 italienare, 2 filippiner, 2 marockiner, 1 moldav, 1 colombian, 1 nigerian och en från Sierra Leone. Åtta av dessa är katoliker, två är muslimer, en ortodox och en buddist.

Ledaren måste tjäna

“Att tvätta fötterna - fötterna, som på den tiden tvättades av slavarna” sa påven i sin predikan var “en tjänst som utfördes av slavar och Jesus ville utföra denna tjänst för att ge oss ett exempel om hur vi ska tjäna varandra”. Påven talade om berättelsen i evangeliet då två lärjungar bad Jesus om viktiga poster, en till höger om honom och den andre till vänster och Jesus tittar kärleksfullt på dem och påminner dem att nationers ledare älskar att leda och bli tjänad, men att det inte borde vara så mellan dem. ”Den som leder måste tjäna. – fortsatte påven – Er ledare måste stå i er tjänst. Han vänder på det: Jesus vänder på den historiska vanan och den tidens kultur – och även dagens…”

Jesus säger till de ”kasserade”: Du är viktig för mig

Hur många krig och mord skulle inte ha undvikits – sa påven – om kungar och statsledare hade haft detta i åtanke. Som det finns överlägsna personer finns det många som lider och som har kasserats av samhället men som ändå hör Jesus säga: “Du är viktig för mig”. Detta är ett tecken, och idag har Jesus valt att komma och tjäna 12 av er här.

Jesus riskerar för att han älskar

Pontius Pilatus lät det vara, men Jesus kan inte det – påminner påven om – utan han riskerar för att han älskar: "Idag är jag syndare som er men jag representerar Jesus – jag är Jesus ambassadör. Idag när jag böjer mig framför var och en av er ska ni tänka: 'Jesus har riskerat i denne man, en syndare, för att komma till mig och säga att han älskar mig'. Detta är tjänsten och detta är Jesus: Han överger oss aldrig och han tröttnar aldrig på att förlåta oss. Han älskar oss mycket. Se hur Jesus riskerar."

Fridens nåd till alla

Påven sa under fredshälsningen “Det är lätt att hålla fred med dem som vi tycker om, men det är inte lätt att hålla fred med dem som har gjort oss ont och som inte tycker om oss. (…) Vi ber om Herrens nåd att ge oss alla, goda och onda, fridens gåva”.

Inget straff är utan hopp

Efter hälsningar och de intagnas tack då mässan var slut tog påven återigen till orda och sa: “Det finns svårigheter i livet, dåliga saker och sorg (…) men vi ska aldrig gå ner oss, nej nej”. Påven rekommenderade dem att hålla hoppet om ett nytt liv vid liv och hjälpa till att så det:

"Varje straff måste vara öppet för hoppets horisont. Därför är dödsstraff vare sig mänskligt eller kristet. Varje straff måste vara öppet för hoppets horisont och för återanpassning även för att dela med sig av sin erfarenhet för andra personers bästa. Uppståndelsens vatten, en ny blick, hopp…detta önskar jag er."

Påvens tydliga gåva till de intagna

Innan han åkte tillbaka till Vatikanen ville påven möta ytterligare intagna vid den åttonde sektionen, alltså dem som hålls isolerade, och som minne av detta besök lämnade påven altaret som han firade mässan vid som gåva. Altaret är ett verk i brons av skulptören Fiorenzo Bacci, från Porcia (Pordenone), som han gjorde till 50-årsfirandet av sitt bröllop och hade hade gett påven Franciskus som gåva vid den allmänna audiensen 12 november 2016. 








All the contents on this site are copyrighted ©.