2018-01-22 08:31:00

Påven i Huanchaco: Jesus omvandlar, förnyar och tröstar allt


På Huanchacoslätten i Trujillo i Peru predikade påven Franciskus för de 200 000 samlade troende: I livets stormar, vid själens översvämningar finns Jesus som omvandlar, förnyar och tröstar allt. I honom förblir den troende församlingen enad och stark vid motgångar.

Ännu en enorm stor folksamling i feststämning tog emot påven på den mycket stora Huanchacoslätten denna soliga lördagsmorgon.

En evangeliskt land

Ni är som apostlarna och känner till naturkrafterna och har upplevt dess framfart sa påven och liknade apostlarnas fiske med klimatfenomenet El Niño som Peruanerna som lever längs havskusten alltför väl känner till. Påven sa att även på grund av allt de måste utstå på grund av denna, ville han hälsa på dem. 

Mitt bland svårigheterna har ni gett ett evangeliskt vittnesbörd

Jag vet att detta land i mörka stunder då ni har utsatts för El Niño har kunnat agera och hjälpa varandra som sanna bröder sa påven.  

Tron öppnar för konkret kärlek och torkar tårar

“tron öppnar oss till en konkret kärlek som visas i handling, handslag och medlidande och vet att bygga och återuppbygga hoppet när allt verkar vara förlorat. Så blir vi delaktiga i den gudomliga handlingen, den som apsoteln Johannes beskriver för oss när han berättar för oss om Gud som torkar sina barns tårar.”

Kristus är vägen: i Honom får vi styrka, enhet och hopp

Men stormarna är inte bara knutna till naturen sa påven utan till “organiserat våld” och bristen på möjligheter till utbildning och arbete” och en värdig framtid.

Med Jesus blir allt ett tillfälle till hopp

Vi måste låta oss ”smörjas av Herren med Andens olja” sa påven som svar på hur man ska kunna komma över dessa situationer. Påven talade om att det handlar om att finna tröst och aldrig tappa hoppet: ”Jesus ger oss som troende församling förmågan att stå upp” tillsammans.

En Mariasång för att be om hennes stöd

Påven som väl känner till detta folks stora vördan för Jungfru Maria avslutade sin predikan med en bön om att hon ska ge dem frid och mycket kärlek.








All the contents on this site are copyrighted ©.