2017-11-08 12:18:00

Pave Frans: Frelsen er ikke til salg


Tirsdag morgen talte pave Frans ved morgenmessen i Casa Santa Marta om, at det er muligt at genvinde den tabt evne til at elske, men hvis man ikke længere har evnen til at føle sig elsket, er alt tabt.
 
Pave Frans talte over Lukas evangeliet, hvor Jesus siger "Salige er dem, der vil spise i Guds rige" og forklarede, at Herren beder os om at åbne vores døre for dem, der ikke kan gøre gengæld.
 
Lignelsen fortæller om en mand, der var vært for en stor middag, som han inviterede mange til. Men da tiden for middagen kom, meldte de inviterede afbud, fordi de optaget af deres egne interesser, som de fandt vigtigere end selve invitationen.
 
De spurgte sig selv - bemærkede paven - hvilken fordel de kunne få ud af middagen, ligesom den mand, der samlede gods og guld til ham selv, men som ikke er rig på det, der betyder noget for Gud.
 
De var så optagede af deres egne interesser, sagde paven, at de var "ude af stand til at forstå den gevinst der var forbundet med invitation".
 
Frelse er ikke til salg
 
Paven advarede de troende mod denne form for holdning og sagde: "Hvis du ikke forstår gevinsten ved ​​Guds invitation, forstår du ikke noget".
 
Han forklarede, at den eneste pris, Gud beder en om at betale, er man skal være trængende, i krop og i sjæl: man skal have kærlighed.
Paven pegede på to forskellige holdninger: På den ene side siger Herren, som ikke beder om noget, til tjeneren at han skal invitere de fattige, de lamme, de gode og de onde: “ Denne indbydlse har ingen begrænsninger, Gud modtager alle".
 
På den anden side, sagde han, holdningen hos dem, der var blevet inviteret, men som ikke forstod det ligesom den fortabte søns ældre bror, der ikke ønsker at deltage i festmåletidet arrangeret af sin far, fordi han ikke forstår det.
 
"Han brugte alle sine penge, han spildte sin arv i sorg og synd, og nu fejrer du hans hjemkomst? Jeg er en praktiserende katolsk, jeg går til messe hver søndag og udfører mine opgaver, og du gør ikke noget for mig? Han forstår ikke den gavmildhed, der knytter sig til frelsen, "sagde han.
 
Frelsen, gentog gentog, er fri: "Det er Guds gave, som man tager imod med en anden gave, en hjertes gave."
 
Gud spørger kun om kærlighed og troskab
 
Herren, sagde paven, beder ikke om noget til gengæld, kun kærlighed og troskab. Frelse er ikke til salg, man skal bare acceptere invitationen til hans banket, således: "Salige er dem, der vil spise i Guds rige" - dette er Frelse.
 
De, fortsatte han, der ikke ønsker at deltage i banketten, har mistet evnen til at føle, at de er elskede.
 
"Når man taber - ikke evnen til at elske, fordi det er noget, der kan genoprettes - men evnen til at føle sig elsket er der intet håb, og alt er tabt," sagde han.
 
Det minder os, konkluderede pave Frans, om skiften over porten til Dantes inferno “Opgiv al håb alle jer, der kommer ind her" - vi skal tænke på dette og på Herren, der ønsker at hans hjem skal blive fyldt: "Lad os bede Herren om redde os fra at miste evnen til at føle os elskede ".







All the contents on this site are copyrighted ©.