2017-10-03 16:51:00

Påven i Sankta Marta "Tänk på vad Jesus gjorde för oss"


Jesus går med lärjungarna till Jerusalem för att "tiden var inne för hans upptagande till himlen”. Med den första meningen i dagens evangelium inledde påven Franciskus sin predikan i Sankta Martas kapell i Vatikanen då han på tisdagen firade sin morgonmässa klockan sju inför en liten skara troende.

Lukasevangeliet idag (9,51-54) börjar med att tidpunkten för Jesu passion och korsfästelse närmar sig, sa påven, och Jesus gör två saker: han börjar gå, dvs han accepterar Faderns vilja och han meddelar sina lärjungar.

Endast en gång bad han Fadern om att få slippa, i Olivgården, om möjligt, att slippa kalken, men bara om det var Faderns vilja och inte hans egen. Må din vilja ske Fader, inte min. Beslutsam och lydig, inget mer, fram till slutet. Med tålamod.

Påven reflekterade över Jesu ensamhet på vägen till Jerusalem. Lärjungarna förstod inte, de var rädda, de blundade för sanningen, de distraheras. Och Jesus ensam. Ensam fram till slutet. Övergiven, sviken. Endast en ängel från himlen tröstade honom i Olivgården, och höll honom sällskap.

Påven Franciskus sa att det är viktigt att ta sig lite tid och tänka på Jesus, som älskade oss så mycket, och som gick mot sin korsfästelse, missförstådd av de sina. Tänk på Jesus, lydig och modig, och tacka honom.

Hur ofta är vi inte upptagna med det vi gör istället för att tänka på vad han gjorde för oss. Med tålamod. Vår tålmodige Gud. Tålmodig inför mina synder, mina misslyckanden.

Låt oss stanna upp inför korset i fem tio minuter om dagen, ansikte mot ansikte, och tacka honom. Vi ser Jesus gå med beslutsamhet mot Jerusalem, för att korsfästas. 








All the contents on this site are copyrighted ©.