2017-06-19 14:48:00

Eukaristia, elämän leipä


Eukaristian kautta Jeesus voi elää elämäänsä minussa, lausui paavi Angelus -rukouksen yhteydessä 18. kesäkuuta. Ohessa ote paavin puheesta:

”Italiassa ja monessa maassa vietetään tänä sunnuntaina Kristuksen ruumiin ja veren juhlaa, josta usein käytetään latinankielistä nimeä Corpus Domini tai Corpus Christi. Eukaristia, sakramentti, jonka Jeesus asetti viimeisellä aterialla, kokoaa joka sunnuntai seurakunnan yhteen. Meillä on kuitenkin vuosittain ilo viettää tätä uskon keskeiselle salaisuudelle omistettua juhlaa, ja näin ilmaista täydessä mitassa sitä palvontaa, jota osoitamme Kristukselle, joka antaa itsensä pelastuksen ruoaksi ja juomaksi”.

”Tämän päivän Johannekselta oleva evankeliumi on osa ”elämän leipää” käsittelevästä puheesta (vrt. Joh. 6:51-58). Jeesus vakuuttaa: ”Minä olen elävä leipä, joka on tullut taivaasta... Leipä, jonka minä annan, on minun ruumiini. Minä annan sen, jotta maailma saisi elää” (51). Hän haluaa sanoa, että Isä on lähettänyt hänet maailmaan elämän leipänä, ja että tämän vuoksi hän uhraa itsensä, oman lihansa. Ristillä Jeesus todella antoi ruumiinsa ja vuodatti verensä. Ristiinnaulittu Ihmisen poika on todellinen pääsiäislammas, joka vapauttaa synnin orjuudesta ja pitää tiellä kohti luvattua maata. Eukaristia on hänen lihansa sakramentti, joka on annettu, jotta maailma saisi elää. Joka ravitsee itseään tällä leivällä pysyy Jeesuksessa ja elää hänelle. Ottaa Jeesus vastaan tarkoittaa olla hänessä, tulla lapseksi Pojassa”.

”Ottaa Jeesus vastaan”, paavi päätti, ”tarkoittaa ottaa hänet ’minun itseni’ paikalle”.








All the contents on this site are copyrighted ©.