2017-05-31 10:32:00

Paven: Lær Helligåndens sprog


Pave Frans har opfordret kristne til have et forhold til Helligånden og åbne deres hjerter for Ånden, inden de tager vigtige beslutninger.

Under sin prædiken ved morgenmessen i Casa Santa Marta forklarede paven, at det er Helligånden, som bevæger vores hjerter, inspirerer os og som udløser følelser.

Med udsigten til pinsedag på søndag, sagde paven, at kirken beder om forbøn for, at Helligånden kan komme ind i vores hjerter, ind i vores menigheder og ind i vores samfund.

Men henvisning til dagens første læsning, som paven nævnte kunne kaldes "Efesos 'pinsedag" forklarede han også, at selvom fællesskabet i Efesos havde modtaget troen, vidste det ikke engang, at Helligånden eksisterede.

"De var gode mennesker, troende folk", sagde paven, men de var ikke opmærksomme på denne gave fra Faderen: "Da Paulus lagde hænderne på dem, kom Helligånden over dem, og de begyndte at tale i tunger”.

Helligånden bevæger hjertet

Helligånden, sagde paven, bevæger hjerterne som vi kan læse i evangelierne, der fortæller om mange mennesker, der bliver bevæget over at nærme sig Jesus, ligesom Nikodemus, spm den kvinde, der havde været lidt af blødninger i tolv år ligesom samaritanen og som synderen. 

Således opfordrede paven de troende til at spørge sig selv: "Hvilken plads har Helligånden i mit liv?".

"Kan jeg høre det? Er jeg i stand til at spørge om inspiration før jeg tager en beslutning eller gør noget? Eller er mit hjerte i ro, uden følelser og uro?”, sagde han.

Og tilføjede paven "hvis et EKG bliver udført på nogle hjerter, vil resultatet være en flad linje - helt uden følelser".

Han sagde, at selv i evangelierne er der "døde" hjerter: "Vi tænker på lovens læger, de troede på Gud, de kendte alle budene, men deres hjerter var lukkede, de var" døde", de var ikke anfægtede”.

Tillad Helligånden at komme ind i dit liv

Paven opmuntrede de troende til at lade sig "forstyrre", det vil sige at bede Helligånden om at hjælpe dem med at skelne og ikke have en "ideologisk styret tro":

"Lad dig blive forstyrret af Helligånden:" Åh, jeg følte dette ... Men far, er det ikke det samme som at være sentimental? " - 'Nej, det kan det være, og så alligevel ikke. Hvis du er på rette spor, er du ikke sentimental.' 'Du skal kunne føle trangen til at gå hen og besøge den syge eller ændre dit liv ... '" sagde han.

Paven sagde også, at Helligånden er dømmekraftens mester. En person, der ikke har en sådan slags uro i hans eller hendes hjerte, kan ikke bedømme hvad der sker; Han eller hun "er en person, der har en kold tro, en ideologisk tro".

Spørg dig selv om dit forhold til Helligånden

Pave Frans sagde “drama" som udspillede sig med lovens læger, der var vrede på Jesus skyldtes at deres hjerter var lukkede for Helligånden.

"Bed helligånden om at vejlede dig på livets og dagligdagens vej. Bed Helligånden om at give dig nåden til at skelne godt fra mindre godt, fordi det er let at skelne godt fra ondt, "sagde han.

Paven rundede af med at opfordre de troende til at se indad i deres hjerter og åbne dem for Helligånden.








All the contents on this site are copyrighted ©.