2017-05-08 16:14:00

Påven under Regina Coeli "Må Gud sända goda herdar till prästämbetet"


På söndagen bad påven Franciskus Regina Coeli med pilgrimer på Petersplatsen  efter att ha firat mässan i Peterskyrkan under vilken han prästvigde 10 nya präster. Som så ofta den senaste tiden uppmanade påven Franciskus till att be rosenkransen, särskilt nu under maj månad: ”Kom ihåg, be rosenkransen för freden, som Vår Fru av Fatima uppmanade till.” På måndagen idag infaller en annan Mariahögtid i Italien, tillägnad Mariasanktuariet i Pompeji, även det uppkallat efter Vår Fru av Rosenkransen, vilket påven påminde om.

Söndagens evangelietext var tagen ur Johannes 10:e kapitel och påven Franciskus inledde sin reflektion denna morgon med att säga att den här söndagen kallas för ”den Gode Herdens söndag".

Jesus presenterar sig med hjälp av två bilder som kompletterar varandra”, sa påven. ”Bilden av herden och bilden av grinden till fårfållan. Flocken, som är vi alla, har en fårfålla som hem, där vi kan ta skydd - där bor och vilar fåren och återhämtar sig efter att ha vallats. Fårfållan har ett staket med en grind, och en grindvakt. En del närmar sig fåren genom att gå in genom grinden, andra klättrar in fållan på något annat sätt. Den första är herden, den andra en främling, som inte älskar fåren, utan som vill komma in av andra intressen. Jesus identifierar sig med den första och visar på ett förtroligt förhållande med fåren, som han uttrycker med sin röst, han ropar på dem, och de känner igen honom och följer honom. Han kallar dem för att leda dem till gröna ängar där de hitta gott bete.

Den andra bilden med vilken Jesus presenterar sig själv är " grinden in till fåren". I själva verket, säger han: "Den som går in genom mig skall bli räddad… Han skall gå in och han skall gå ut, och han skall finna bete. Han kommer att ha liv och ha det i överflöd”. Kristus den Gode Herden, har blivit grinden till mänsklighetens frälsning, för han offrade sitt liv för sina får.

Jesus, den Gode Herden, och fårens grind, är en ledare vars auktoritet uttrycks genom att tjäna, en ledare som styr genom att ge sitt liv, och inte ber andra att offra det. En ledare som du kan lita på, som fåren som lyssnar till sin herdes röst eftersom de vet att han leder dem till goda och rikliga betesmarker. Bara en signal, ett rop, och de följer, lyder, de låter sig ledas av hans röst som de känner igen, som en vänlig närvaro, stark och mild samtidigt, som leder, skyddar, tröstar och läker.

Så är Kristus för oss. Det finns en dimension i den kristna erfarenheten som ibland kan hamna i skuggan: den andliga och affektiva dimensionen. Känslan av att vara bundna med ett speciellt band till Herren, som får till sin herde. Ibland rationaliserar vi tron alltför mycket och vi riskerar att inte känna igen rösten, Jesus den Gode Herdens röst, som stimulerar och fascinerar. Det hände de två lärjungarna på väg till  Emmaus, vars hjärtan brann medan den Uppståndne talade längs vägen. Det är den underbara upplevelsen av att vara älskad av Jesus. Fråga er själva: ”Känner jag mig älskad av Jesus? Känner jag mig älskad av Jesus?".

För honom är vi aldrig främlingar, utan vänner och bröder. Men det är inte alltid lätt att urskilja den Gode Herdens röst. Var försiktiga. Det finns alltid risken att tjuvar, rånare och falska herdar kommer in. Det finns alltid en risk att distraheras av bullret från många andra röster. Idag kallas vi till att inte låta världens falska visdom förleda oss, utan att följa Jesus, den Uppståndne, eftersom Han är den enda säkra Herden som ger mening åt våra liv.

Den 7 maj infaller världsdagen för bön om kallelser - särskilt för prästkallelser, och samtidigt som påven bad Gud att sända goda herdar, anförtrodde han till Jungfru Maria de tio nyvigda prästerna, och fyra av de tio välsignade folket från påvens fönster tillsammans med honom.

”Må Jungfru Maria hjälpa dem som är kallade av honom, så att de är redo att generöst följa Hans röst.”

Efter Regina Coeli påminde påven Franciskus om att på lördagen saligförklarades sju spanjorer som tillhörde orden Heliga Hjärtats missionärer. Saligförklaringen ägde rum i Gerona i Spanien. Påven sa ”Antonio Arribas Hortigüela och hans sex följeslagare, som tillhörde orden Heliga Hjärtats missionärer betalade ett högt pris för sin hjältemodiga trohet som Jesu lärjungar, och dödades i hat mot tron ​​under den tidens religiösa förföljelse. Må deras martyrdöd, som de  accepterade av kärlek till Gud och i trohet till sin kallelse, väcka i kyrkan viljan att vittna med mod om den evangeliska Kärleken. 








All the contents on this site are copyrighted ©.