2016-12-09 11:56:00

Paven på festen for Marias uplettede undfangelse: Gud venter på vores ja


På festdagen for Jomfru Marias uplettede undfangelse tilskyndede Pave Frans kristne til at give deres "ja" til Gud, som Herren kan skabe en "ny historie” for os i modsætning til synden,  som gør os "gamle indeni."
 
Før Angelus bønnen på festdagen talte Den Hellige Fader talte til en flok pilgrimme på Peterspladsen før Angelus på højtidelighed den ubesmittede undfangelse.
 
Her tog han udgangspunkt i de to læsninger fra festens liturgi: Syndefaldet [Gn 3: 9-15, 20], og bebudelsen [Lk 1: 26-38] og sagde: 
 
”Dagens læsninger på festdagen den ubesmittede undfangelse af Jomfru Maria er to afgørende passager i historien om forholdet mellem menneske og Gud: Vi kan sige, at de fører os til oprindelsen af ​​godt og ondt," sagde pave Frans.
 
Den Hellige Fader sagde, at Mosebogen viser os syndens oprindelsen, det første nej til Gud, da "mennesket foretrak at se på sig selv og ikke dets Skaber ... og dermed mistede fællesskab med Gud."
“Det udgør synd," - sagde Pave Frans - "Men Herren efterlader ikke mennesket prisgivet hans ondskab; Han søger ham straks og stiller et spørgsmål fuld af ængstelse: 'Hvor er du?”
 
I dette spørgsmålet ser vi en far eller en mor som leder efter en forsvundet barn ... og dette gør Gud med  stor tålmodighed, for at bygge bro over den afstand, som opstod i begyndelsen.“
 
Den hellige Fader vendte derefter sin opmærksomhed mod evangelielæsning, når "Gud kommer til bo midt iblandt os, [og] han bliver mennesket ligesom os."
"Og det blev muliggjort af 'en stor ja,» nemlig Marias ved bebudelsen, “- fortsatte paven -" Gennem dette ja begyndte Jesus sin vej hvor han påtog menneskeskikkelse; det begyndte i Maria, han tilbragte de første måneder af sit liv indeni moders Liv; han fremstod ikke fra starten som voksen og stærk, men fulgte hele den vej, som det er at være menneske. “
 
Pave Frans pegede også det faktum, at Maria er beskrevet som "fuld af nåde", hvilket betyder der er "ikke plads til synd ... uden skyggen af ​​det onde."
Han forklarede, at Maria ja er komplet og ubetinget, uden nogen forbehold.
 
"Også for hver af o er er en historie om frelse, som beror på ja og nej til Gud," -  sagde Pave Frans: 
“Men ofte er vi dog eksperter i halve ja’er. Vi er gode til foregive at vi ikke forstår, hvad Gud ønsker, og hvad vores samvittighed tilskynder os til at gøre. Vi er også smarte og giver heller et rungende nej til Gud, og siger: "Jeg kan ikke", "ikke i dag, men i morgen ',' I morgen vil jeg være bedre, i morgen vil jeg bede, i morgen vil jeg gøre det gode’. Således lukker vi døren til det gode, og det onde udnytter dette ja, som mangler. "
 
“Hvert helhjertet ja til Gud giver anledning til en ny historie: At sige ja til Gud er i sandhed “det vi har fået i arv “ - ikke synd, som gør dig gammel indeni," - sagde paven- "Hver ja til Gud skaber historier om frelse for os og for andre. "
 
Pave Frans sluttede af med at sige, at i denne adventstid i advent, "Gud ønsker at se os og afventer vores ja." "







All the contents on this site are copyrighted ©.