2016-10-30 14:10:00

Påven vid Angelus: Gud ser det goda i personer


Påven Franciskus talade utifrån dagens läsning Lukasevangeliet 19:1-10 vid söndagens Angelus och hur Jesus såg Sackaios och sa ”i dag skall jag gästa ditt hem”. Detta var ett frälsningstecken. Sackaios beskrivs som ohederlig och illa omtyckt av alla och just därför behövde han omvändas. Jesus går hem till honom, en syndare som utnyttjade andra.

Jesus sökte just honom av barmhärtighet och väl i hemmet sa Jesus: ”I dag har räddningen nått detta hus – han är också en son till Abraham, och Människosonen har kommit för att söka efter det som var förlorat och rädda det.” Jesus blick övergår synder och fördomar. Han ser personen med Guds blick och ser inte till de tidigare synderna utan till en god framtid. Han öppnar nya vägar i livet.

Ibland försöker vi att rätta till syndaren och konvertera den med förmaningar, men Jesus visar en annan väg när han möter Sackaios. Han ser till personens värden och inte till felen för "det finns inte en person som inte har något gott i sig. Detta ser Gud för att dra bort den från det onda.”

Må Jungfru Maria hjälpa oss att ser det goda som finns i personer som vi möter dagligen, så att alla uppmuntas att bära Gud i hjärtat. Så kan vi glädjas åt Guds barmhärtighets överraskningar.

 








All the contents on this site are copyrighted ©.