2016-09-08 10:25:00

Påvens till benediktinerna: Bevara andliga oaser


Världens benediktinermunkar och nunnor mötte påven Franciskus i samband med deras internationella kongress i Rom. Påven tackade abboten Notker Wolf och alla benediktiner för sin värdefulla tjänst inom kyrkan. Han sa att deras möte, där de talar om sin ordens karisma och om tron i en föränderlig värld, blir särskilt betydelsefullt i ljuset av detta Barmhärtighetens jubelår. Påven sa att det är just Kristus som inbjuder till att vara ”barmhärtiga, så som er fader är barmhärtig” (Luk 6:36) och att benediktinerna är priviligerade vittnen till detta i sin tjänst.

Påven sa att världen alltmer behöver barmhärtighet. Han underströk att det inte handlar om en slogan eller ett recept utan att det är hjärtat i det kristna livet med konkreta och andliga relationer med andra som gör oss uppmärksamma och solidariska med de mest behövande.

Påven betonade vikten av att munkar och nunnor, i denna tid då kyrkan alltmer måste inrikta sig på det väsentliga, bevarar andliga oaser, där herdar och troende kan gå tillbaka till den gudomliga barmhärtighetens källa. Han sa att han därför vänder sig till nunnor men även munkar i sin apostoliska konstitution Vultum Dei quaerere med orden: “Må den benediktinska traditionens motto Ora et labora fortsätta att alltid gälla för att lära att ha ett balanserat förhållande mellan det absoluta och engagemanget i det dagliga ansvaret, mellan kontemplationens lugn och tjänstens iver” (n. 32).

Påven sa att benediktinerna förkunnar det evangeliska broderskapet med en talade tystnad så att Gud kan överrösta världens larm. Påven sa att livet i klausur inte är sterilt utan tvärtom rikt. “Ert liv i harmoni med bönen gör er delaktiga i Guds kreativa verk och solidariska med de fattiga som inte kan leva utan arbete” sa påven.

Påven bad de närvarande att inte slås ned av färre kallelser och uppmuntrade dem att bevara ivern i vittnesbörden, även i länder i svåra situationer. Han hoppas att den internationella kongressen ska stärka ordens gemenskap och samarbete mellan klostren. ”Er tjänst inom kyrkan är mycket värdefull” sa påven avslutningsvis till benediktinerna.








All the contents on this site are copyrighted ©.