2016-06-15 09:08:00

Påven Franciskus: Be för dem som vill oss illa


Att kunna be för dem som vill oss illa gör både fienden och oss själva gott. Med denna reflektion avslutade påven Franciskus mässan i Sankta Martakapellet på tisdagsmorgonen.

Påven fokuserade sin predikan på dagens evangelium Matteusevangeliet 5:43-48 där Jesus uppmanar lärjungarna att sträva efter att fullkomligt följa Gud: ”Ty han låter sin sol gå upp över onda och goda”.

”Ni har hört att det blev sagt, men jag säger er”: Påven sa att man kan förstå detta på två oförenliga sätt. Antingen som en torr lista över uppgifter och förbud eller som en inbjudan till att älska Fadern och bröder och systrar av hela hjärtat så till den grad att man börjar be för sina motståndare.

Jesus talar om tio Guds bud och ifrågasätter de skriftlärde. Påven sa att på den tiden var de skriftlärdes förklaringar alltför teoretiska: Vi kan säga att det var en lag som saknade själva kärnan: Guds kärlek som Han har gett oss. Påven sa att därför upprepar Jesus det viktigaste budet: Älska Gud av hela hjärtat och din nästa som dig själv.

Påven underströk hur Jesus ger många exempel för att ge buden nytt ljus. "Du skall icke dräpa", sa påven, kan också betyda att inte förolämpa en medmänniska och så vidare, för att se att kärlek är budens viktigaste ord. Påven hänvisade till Matteusevangeliet 5:40 ”Om någon vill processa med dig för att få din skjorta, så ge honom din mantel också. Om någon vill tvinga dig att följa med en mil i hans tjänst, så gå två mil med honom.”

Att följa buden handlar om att läka hjärtat sa påven: Jesu beskrivning av budorden, särskilt i Matteusevangeliet, är en läkande vandring: Vi har alla ett hjärta sårat av arvsynden så vi måste gå på denna läkande väg för att efterlikna Herren: "Var fullkomliga, så som er fader i himlen är fullkomlig.”

”Älska era fiender och be för dem som förföljer er” – Påven sa att detta inte är lätt och berättade om att det var vanligt under hans uppväxt i Argentina att be till Gud för att diktatorn skulle komma till helvetet, men sa att Gud ber oss om en samvetsrannsakan. Han avslutade med en bön om att Herren ska ge oss nåden att be för våra fiender, för dem som vill oss illa, inte tycker om oss och förföljer oss. Påven Franciskus sa att detta gör fienden bättre, eftersom bönen är kraftfull, och oss till bättre söner och döttrar till Fadern.








All the contents on this site are copyrighted ©.