2016-05-16 15:19:00

Påven Franciskus: ”Må Gud ge oss nåden att bita oss i tungan!”


Under sin predikan i Sankta Marta på torsdagen predikade påven Franciskus om Jesu bön att de kristna ska vara ett. Men den helige fadern anmärkte samtidigt att det inom Kyrkan finns de som sår ogräs, som splittrar och som genom sina tungor förstör gemenskapen.

Innan sitt lidande ber Jesus för ”de troendes och den kristna gemenskapens enhet”, så att de må vara ett - precis som Han och Fadern är en, så att världen skall tro.

”Den kristna gemenskapens, den kristna familjens, enhet är ett vittnesbörd. Ett vittnesbörd om att Fadern har sänt Sonen. Och kanske är det bland de svåraste som vi kan göra att försöka uppnå denna enhet i våra kristna gemenskaper, i vår församling, i biskopsresidenset, i varje kristen institution och i en kristen familj. Vår historia, Kyrkans historia, får oss så ofta att skämmas. Vi har fört krig mot våra kristna bröder! För att bara nämna ett, tänk på det Trettioåriga kriget.”

Påven fortsatte sedan, där ”kristna krigar mot varandra finns det inget vittnesbörd. Vi måste därför väldigt ofta be Herren om förlåtelse för denna historia! En historia som så ofta berättar om splittringar, och inte bara i det förflutna… Även idag! Även idag! Och världen ser att vi är splittrade och säger: ’Låt dem själva komma överens först, så får vi se sedan… Om Jesus är Uppstånden och lever, hur kan dessa, Hans lärjungar, inte komma överens med varandra?’ En gång sa en katolik till en annan katolik från öst: ’Min Kristus uppstår i övermorgon. När uppstår din?’ Vi är inte ens förenade i vårt påskfirande! Och detta över hela världen. En värld som inte tror.”

Det var genom ”djävulens avund”, förklarar påven Franciskus, som ”döden trädde in i världen.” Så är det även i våra kristna gemenskaper där själviskhet, svartsjuka, avund och splittringar ”nästan är en vanesak” vilket får människor att tala illa om andra bakom deras rygg. I Argentina, berättade påven, ”kallas de för ’ogräs-planterare’: de sår ogräs, de splittrar. Och denna splittring börjar med tungan. Genom avund, svartsjuka och att alltid vara stängd. Nej, detta är läran!” Tungan, fortsatte påven Franciskus, ”kan förstöra en familj, en gemenskap, ett samhälle. Den kan så hat och krig.” Istället för att undersöka hur saker ligger till, ”så är det lättare att tala bakom människors rygg” och därmed förstöra ”den andres rykte.” Påven citerade även den välkända berättelsen om den helige Filippo Neri: En kvinna hade i sin bikt bekänt att hon hade skvallrat om andra, och helgonet gav henne då som botgöring att plocka en höna och sprida ut fjädrarna över hela byn - och sedan försöka att samla ihop dem. ’Men det är omöjligt!’ utbrast kvinnan. Den helige Filippo Neri svarade, ’Det är samma sak med skvaller…’

”Det är så det är att prata bakom ryggen på andra, det smutsar ner dem. Den som gör så smutsar ner dem! Han förstör! Han förstör deras rykte, förstör deras liv, och så många gånger, så många gånger, utan någon orsak och helt tvärtemot sanningen. Jesus har bett för oss, för oss alla, att vi må förbli här och för våra gemenskaper, för våra församlingar, för våra stift: ’Att de må bli ett’. Låt oss be Herren att han må ge oss nåden, för kraften hos djävulen och vår synd är så stark, och de försöker alltid att mota oss mot ovänskap. Ständigt! Må han ge oss nåden och må han ge oss gåvan. Och vilken är gåvan som skapar enhet? Den Helige Ande! Att han må ge oss denna gåva som skapar harmoni, eftersom han är harmoni, till ära för våra gemenskaper. Och att han må ge oss frid, men med enhet. Låt oss be om nåden av alla kristnas enhet, denna stora nåd, och den lilla vardagliga nåden för alla våra gemenskaper, våra familjer, och för nåden att bita oss i tungan!”








All the contents on this site are copyrighted ©.