2016-05-09 16:30:00

Situationen i Syrien är värre än någonsin tidigare


Via Hjälp till Kyrkan som lider berättar franciskanpater Ibrahim Alsabagh att situationen för de kristna i Aleppo är värre än någonsin tidigare. De boende i staden är just nu fångade mitt i de våldsamma striderna.

”Aldrig tidigare sedan detta fruktansvärda krig började har det varit värre än det är nu. Jag har inga ord för att beskriva allt det lidande som jag ser varje dag,” säger pater Ibrahim.

”Raketer och bomber regnar ner över kyrkor, moskéer, skolor och sjukhus. 17 personer har nyligen dödats i en attack mot vårt sjukhus. Och antalet dödsoffer kan fortfarande komma att stiga. Så många hus har blivit delvis eller helt förstörda och så många människor dödade eller allvarligt skadade. När bomberna slutar falla så är det en ekande tystnad, som på en kyrkogård. På gatorna verkar det som om alla har dött.”

Pater Ibrahim fortsätter att berätta att den ortodoxa påsken som nyligen firades var tyngd av sorg. ”Det var mer som Långfredagen än Påsksöndagen. Liturgierna firades på två ställen, men mycket få deltog. Människor begravde antingen sina döda eller stannade hemma eftersom de var rädda. Det var hjärtskärande. När kommer världen att vakna upp och få ett slut på detta nya Sarajevo?”

Pater Ibrahim har arbetat nästan två år i Aleppo i norra Syrien, där våldsamma strider pågår mellan den syriska regeringen och rebellgrupper. ”Alla som kan fly gör det. I söndags var vägarna ut ur staden fulla av flyktingar. De som lämnas kvar är de allra fattigaste, de som inte ens har råd att söka efter en trygg plats. Vi hjälper dem på alla sätt vi kan. En del av dessa människor lever i vad som nu är ruiner. Vi försöker hjälpa dem att renovera husen och kan tack vare Hjälp till Kyrkan som Lider ge dem mat, kläder, medicin, hygienartiklar och andra saker. Men nu behöver vi verkligen all hjälp utifrån som vi kan få. Vi är i mycket stor nöd.”

Dessutom ser pater Ibrahim allt mer psykologisk stress bland befolkningen. ”De nervösa sammanbrotten ökar och vi har nu så många psykologiska sjukdomstillstånd som ett resultat av kriget. Det finns så mycket lidande. Men jag tackar Gud för att han ger mig nåden att få vara en god samarit för alla dessa lidande människor. Jag försöker trösta dem genom Guds ord men även genom de kroppsliga barmhärtighetsgärningarna. Påven Franciskus ord om att vi måste visa människorna Guds ömhet ekar ständigt i mina öron. Vi präster och gudsvigda har verkligen blivit fäder, och än mer mödrar, för detta folk. Vi försöker förbinda deras sår lik en öm moder.”

Pater Ibrahim jämför situationen för de drygt 50 000 kristna som ännu befinner sig i Aleppo med aposteln Paulus situation i Apostlagärningarna. ”Sankt Paulus var fängslad på grund av sin tro tillsammans med Silas. Men de befriades genom sina böner. De förvandlade det fruktansvärda fängelset till en bönens plats. Detta är vad de kristna i Aleppo är kallade att göra. Det spelar ingen roll hur skrämmande den här platsen är, vi måste fortsätta att vittna om Kristus. Vi får inte bara tänka på oss själva.”

Prästen säger sedan att korset som de kristna bär är mycket tungt. ”Men det skapar även en gemenskap med Gud och med varandra som jag aldrig tidigare har sett. Min tro och min kallelse att vara präst har vuxit här i Aleppo. Jag ber ofta framför Tabernaklet om att Herren ska hjälpa oss,” säger pater Ibrahim. 








All the contents on this site are copyrighted ©.