2016-04-25 13:30:00

Påven predikar om det kristna livets tre dimensioner i Sankta Marta


Under fredagens Mässa i Sankta Marta sa påven Franciskus att kristna måste ha modet att förkunna de goda nyheterna om Jesus, precis som apostlarna som vittnade om Kristi uppståndelse även om de kostade dem deras liv. Han betonade även att förkunnelsen av Evangeliet, förbön och hopp är tre dimensioner av det kristna livet som är nära förenade.

Fredagens datum, den 22 april, var även en alldeles särskild dag för påven Franciskus. Det var då 43-år sedan Jorge Mario Bergoglio avlade sina eviga löften och sitt fjärde och sista löfte, lydnad till påven, och för evigt gav sitt liv till Gud genom Jesuitorden.

I sin predikan under fredagens Mässa fokuserade påven Franciskus på vad han kallade kännetecken för en kristen människas liv: Förkunnelsen av Evangeliet, förbön och hopp. För en kristen är hjärtat av denna förkunnelse att Jesus dog och uppstod för vår frälsning, förklarade påven Franciskus. Detta, fortsatte han, är vad apostlarna gjorde inför judarna och grekerna och de gav sitt vittnesbörd även om det kostade dem deras egna liv, deras eget blod.

”När Johannes och Petrus fördes fram inför Sanhedrin efter att de hade helat en förlamad man och prästerna hade förbjudit dem att nämna namnet Jesus eller tala om uppståndelsen så sa de enkelt och med ett stort mod: ’Vi kan inte sluta förkunna vad vi har sett och hört’,” sa påven. Detta är förkunnelsen. ”Och vi kristna har genom vår tro den Helige Ande inom oss som får oss att se och lyssna till sanningen om Jesus som dog för våra synder och som uppstod igen. Detta är det kristna livets förkunnelse. Kristus lever! Kristus är uppstånden! Kristus är bland oss i vår gemenskap och vandrar med oss under vår resa.”

Påven Franciskus fortsatte sedan med att tala om förbön. Han påminde sina åhörare om vad Jesus sa till sina apostlar under den Sista Måltiden, att han ber för oss och förbereder ett rum för oss i Herrens hus.

”Vad betyder detta? Hur förbereder Jesus detta rum? Genom att be för var och en av oss. Jesus ber för oss och detta är hans förbön. I just denna stund så ber Jesus för oss. Precis som han sa till Petrus en gång innan sitt lidande: ’Petrus, jag bad för dig.’ På samma sätt är Jesus nu vår förebedjare inför Fadern.”

Den helige fadern förklarade sedan hur Jesus ber för oss genom att visa Fadern såren som han bär efter Uppståndelsen och nämner allas våra namn. Detta, sa påven, är Jesu bön och hur han ber för oss.

Påven Franciskus avslutade sedan sin predikan med att tala om det kristna livets tredje dimension: hoppet. ”En kristen,” sa han, ”är en hoppets kvinna eller man som hoppas att Herren ska komma åter.” Hela Kyrkan väntar på Kristi återkomst och detta är det ”kristna hoppet.”

”Var och en måste fråga sig själv: Hur förkunnar jag Jesus i mitt liv? Hur är min reatian till Jesus som ber för mig? Och hur är mitt hopp? Tror jag verkligen att Herren är uppstånden? Tror jag att han ber till Fadern för mig? Varje gång som jag nämner hans namn, så ber han för mig. Tror jag verkligen på hans återkomst, på att han komet att komma? Det skulle göra oss gott att ställa oss dessa tre frågor om vår tro: Tror jag på förkunnelsen av de goda nyheterna? Tror jag på hans förbön? Och är jag en hoppets man eller kvinna?








All the contents on this site are copyrighted ©.