2016-04-18 11:35:00

Regina Coeli "Lyssna inte med öronen, lyssna på Herrens Ord med hjärtat"


Efter det intensiva dagsbesöket på den grekiska ön Lesbos på lördagen, återkom påven Franciskus till detta när han talade till troende på Petersplatsen på söndagen under Regina Coeli, vid tolvslaget. Påven beskrev hur gripandet mötet hade varit, då han hade hälsat på mer än 300 personer varav många barn. ”Några av dem har bevittnat hur deras föräldrar och vänner har mördats, eller sett dem drunkna i havet. Jag såg så mycket smärta! Jag vill berätta för er om en ung man jag träffade, inte mer än 40 år, med två söner. Han är muslim och han berättade att han var gift med en kristen kvinna, de älskade och respekterade varandra. Men hustrun mördades brutalt av terroristerna, eftersom hon vägrade att förneka Kristus och överge sin tro. Hon är en martyr! Och hennes mannen grät så mycket ...”

Påven Franciskus påpekade även att på den fjärde söndagen i påsk, firar den katolska kyrkan varje år det gudsvigda livet, och han uppmanade till bön för kallelser till prästämbetet och klosterlivet. Han passade på att uppmuntra unga på Petersplatsen denna morgon till att vara lyhörda om Herren kallar dem till att viga sitt liv.

Påven nämnde även den kraftiga jordbävning i Ecuador, liksom de i Japan, de senaste dagarna, och bad om att be för befolkningarna.

Under sin kommentar till evangeliet denna morgon, i vilket Jesus presenterar sig som den Gode Herden, påminde påven Franciskus om vad det innebär att Jesus är herde: Jesus säger: "Mina får lyssnar till min röst, och jag känner dem, och de följer mig. Jag ger dem evigt liv, och de skall aldrig någonsin gå under, och ingen skall rycka dem ur min hand.” (Joh 10,27-28.).

”Dessa ord hjälper oss att förstå att ingen kan säga att de är Kristi efterföljare, om de inte lyssnar till hans röst. Att lyssna bör inte tolkas ytligt, utan snarare mycket djupet, för att möjliggöra en sann ömsesidig förståelse, och för att man generöst ska följa honom. Det rör sig inte bara om att lyssna med öronen, utan att lyssna med hjärtat!”

I bilden av en herde visar Jesus att han vill vara vår ledsagare, vår lärare, vår vän, vår förebild, men framför allt vår Frälsare. Ingen förutom Jesus kan säga "Jag ger dem evigt liv, och de skall aldrig någonsin gå under, och ingen skall rycka dem ur min hand.” Hans hand är ett med Faderns hand.

Det är därför som vi inte längre fruktar - våra liv har redan räddats från undergång. Ingenting eller ingen kan rycka oss ur Jesu händer, för att ingenting eller ingen kan vinna över hans kärlek. Jesu kärlek är oövervinnelig! Den onde, Guds och Guds barns stora fiende, försöker på olika sätt att rycka oss från det eviga livet. Men den onde kan inte göra någonting om inte vi öppnar dörrarna till vår själ för honom, och hans bedrägliga smicker.

Må Jungfru Maria hjälpa oss att acceptera Jesus inbjudan att vara hans lärjungar, och att alltid leva i vissheten om att vara i Guds faderliga händer.








All the contents on this site are copyrighted ©.