2016-03-05 14:00:00

Pater Cantalamessa: Syftet med Guds ord är att vi ska förstå hur mycket Gud älskar oss


”Hela Bibeln är skriven med det enda syftet att människan ska förstå hur mycket Gud älskar henne och genom denna kunskap må upptändas av kärlek till honom.”

Under sin andra fastepredikan för det påvliga hushållet i Redemptoris Mater kapellet i Vatikanen fortsatte pater Raniero Cantalamessa att reflektera över innebörden av Guds Ord med utgångspunkt i den dogmatiska konstitutionen ”Dei Verbum.”

”Den bibliske Guden är en Gud som talar,” sa pater Cantalamessa. ”Gud använder ord för att kommunicera med människorna.” Men i det Gamla Testamentet har ”Gud inte en mänsklig mun eller andedräkt. Hans mun är profeten och hans andedräkt är den Helige Anden. […] Ingen mänsklig röst kan beröra människor lika djupt som Guds röst gör. Den ’tränger så djupt att den skiljer själ och ande, led och märg och blottlägger hjärtats uppsåt och tankar’ (Heb 4:12).”

Men Guds sätt att tala till människan förändras radikalt i det Nya Testamentet, fortsätter pater Cantalamessa ”’Ordet blev kött’ (Joh 1:14). Genom Kristi ankomst så talar Gud nu med en mänsklig röst som våra kroppsliga öron kan uppfatta. […] Genom honom talar Gud inte längre genom en medlare, ’genom profeterna’ utan i egen hög person eftersom Kristus ’är utstrålningen av Guds härlighet och en avbild av hans väsen’ (Heb 1:2-3).”

”Guds tal, oavsett om det förmedlas genom Gamla Testamentets profeter eller genom Kristi nya, direkta tilltal, skrevs ned efter en tid av muntlig tradition” och vi har nu Bibeln, sa pater Cantalamessa. ”Den helige Augustinus definierar ett sakrament som ett ’synligt ord,’ ett ’verbum visibile.’ Vi kan därför definiera ordet som ’ett sakrament som vi kan höra.’ I varje sakrament finns det ett synligt tecken och en osynlig verklighet, nåden. Ordet som vi läser i Bibeln är, i sig självt, endast ett synligt tecken likt dopets vatten eller Eukaristins bröd. Det är ett ord från det mänskliga vokabuläret som inte skiljer sig från andra ord. Men genom tron och den Helige Andes ljus får vi på ett mystiskt vis genom dessa tecken träda in i Guds sanning och vilja. […] Kristi Kropp är lika sant närvarande i Eukaristins Sakrament som vi tillber som i sanningen i Kristi undervisning i evangelierna.”

Den påvliga huspredikanten fortsatte sedan, ”Guds ord är en väg till personlig helgelse. Dei Verbum säger, ’Kraften och styrkan i Guds ord är så stor så att den är Kyrkans stöd och kraft, den är hennes söners trosstyrka, deras själars föda och det andliga livets rena och eviga källa’ (Dei Verbum, 21).” Pater Cantalamessa talade sedan utifrån Jakobsbrevets första kapitel, vers 18-25 och han kommenterade med den danske filosofen Sören Kierkegaards ord att det är inte ”de obskyra passagerna” i Bibeln som skrämmer oss, utan de tydliga!

”Aposteln Jakob jämför att läsa Guds ord med att se på sig själv i en spegel. Den som begränsar sig till källkritik och Bibeln literära genrer utan att göra något mer är likt en person som ägnar all sin tid åt att studera spegeln, undersöka dess form, dess material, dess stil och dess ålder, utan att någonsin se sin egen spegelbild.” Att studera Bibeln på detta sätt är viktigt, säger pater Cantalamessa, men det är inte tillräckligt. Istället får vi likt aposteln Jakob föreslår fästa vår blick på ordet ”ställa oss en längre stund framför spegeln i meditation och kontemplation över ordet.” Han fortsätter, ”Människor som ser på sig själva i ordets spegel […] lär känna sig själva och upptäcker hur olika de är Guds bild och Kristi bild.” Men i ordets spegel ser vi lyckligtvis inte enbart våra tillkortakommanden utan ”först av allt ser vi Guds ansikte. Eller än bättre, vi ser Guds hjärta.” I Bibeln har ”Gud talat till oss om det som fyller hans hjärta, nämligen kärlek. Hela Bibeln är skriven med det enda syftet att människan ska förstå hur mycket Gud älskar henne och genom denna kunskap må upptändas av kärlek till honom.”

Men, tillägger pater Cantalamessa, om vi bara är ordets hörare och inte dess görare så är ”allt bara en illusion bygd på sand.” Därför måste vi inte bara höra Guds ord, utan även lyda det. ”Guds ord, under den Helige Andes handlande, blir uttrycket för Guds levande vilja för mig i varje ögonblick. Om vi lyssnar uppmärksamt så kommer vi förvånade att inse att inte en enda dag passerar […] utan att vi upptäcker ett ord om vilket vi tvingas säga ’Detta är för mig! Detta är vad jag skall göra!’”








All the contents on this site are copyrighted ©.