2016-03-02 15:06:00

Påvens morgonpredikan: Genom den fattige knackar Gud på vårt hjärta


Förra torsdagens evangelietext handlade om den rike mannen som inte märkte en tiggare vid namn Lasarus som låg vid hans port. Påven Franciskus bad oss att fråga oss själva: ”Är jag en kristen enbart till namnet som vandrar längs lögnernas väg, eller är jag en kristen på livets väg, vilket innebär handlingar och gärningar."

”Den rika mannen i liknelsen, sa påven ”kunde budorden. Han gick säkert till synagogan varje lördag och till templet en gång om året. Men han var en instängd man, instängd i sin egen lilla värld. Banketternas, klädernas, fåfängans och vännernas värld. Han var en man som hade stängt in sig i en bubbla av fåfänga. Han hade inte förmågan att se andra, bara sin egen värld,” sa påven Franciskus och fortsatte ”till exempel så kunde han inte se andra människors behov, eller vikten av att att besöka de sjuka. Han tänkte bara på sig själv. Sin egen rikedom, sitt goda liv,” sa påven Franciskus. Han ”förlitade sig på sig själv och sina ägodelar. Han litade inte på Gud.” Han fortsatte sedan, ”det är lustigt, denne man har förlorat sitt namn. Det enda som sägs om honom är att han var en rik man. Och när ditt namn är ett adjektiv så är det för att du har förlorat något. Du har förlorat ditt väsen, din styrka.”

Detta är mycket sorgligt, sa påven. ”Jag frågar mig, ’Hade inte Gud, som är en Fader, förbarmande med denne man? Knackade han inte på hans hjärta för att beröra honom?’ Men han var vid dörren, genom mannen Lasarus, som nämns vid namn. Och genom Lasarus, med sina behov, sina sorger och sina sjukdomar, var det Herren själv som knackade på dörren, så att denna man skulle öppna sitt hjärta så att barmhärtigheten kunde komma in. Men nej, han såg inte. Han var helt stängd. Utanför hans dörr så fanns det ingenting.”

Nu under fastan, sa påven, så är det tid för oss att fråga oss själva vilken väg som vi färdas längs. ”Vandrar jag på livets väg eller lögnernas väg? På hur många sätt är inte mitt hjärta fortfarande stängt? Går jag ut för att möta andra och för att hjälpa dem? Utför jag barmhärtighetsgärningarna?” frågade påven Franciskus. ”Låt oss be Herren om nåden att alltid se Lasarus vid vår dörr, Lasarus som knackar på vårt hjärta och om nåden att generöst gå ut ur oss själva med en inställning av barmhärtighet så att Guds barmhärtighet kan komma in i våra hjärtan.”








All the contents on this site are copyrighted ©.