2016-01-11 17:29:00

Paavi: Muistakaa kastepäiväänne


"Kun myös Jeesus oli kastettu, niin taivas aukeni hänen rukoillessaan ja Pyhä Henki laskeutui hänen ylleen näkyvässä muodossa, kyyhkysen kaltaisena. Ja taivaasta kuului ääni: 'Sinä olet minun rakas Poikani, sinuun minä olen mieltynyt'" (Luuk. 3:21-22).

Angeluspuheessaan sunnuntaina 10. tammikuuta paavi Fransiskus selitti kasteen merkitystä uuden elämän alkuna. Paavi kuvasi esimerkiksi kuinka ”tässä kaikkien neljän evankeliumin todistamassa episodissa [Jeesuksen kasteessa] tapahtuu siirtymä Johanneksen kasteesta, joka perustuu veteen symbolina, Jeesuksen kasteeseen, ’Pyhässä Hengessä ja tulessa’”. Kristillisessä kasteessa juuri Pyhä Henki on pääroolissa: hän ... tuhoaa perisynnin ja palauttaa kastetun jumalallisen armon tilaan; hän vapauttaa pimeyden, eli synnin, vallasta, siirtäen meidät valon eli rakkauden, totuuden ja rauhan, valtakuntaan”.

”Olemme kaikki kastettuja, kiittäkäämme tästä lahjasta. Kysyn teiltä: kuinka moni teistä tietää kastepäivänsä? Varmastikaan eivät kaikki. Sen vuoksi kehotankin teitä ottamaan sen selville, kysykää esimerkiksi vanhemmiltanne, isovanhemmiltanne, kummeiltanne tai seurakunnasta. On hyvin tärkeää tietää se, sillä kyseessä on juhlimisen arvoinen päivä: kyseessä on uudelleensyntymisenne päivä Jumalan lapsiksi”.

Lopuksi paavi antoi erityisen siunauksensa kaikille perinteisen tavan mukaisesti äskettäin kastamilleen 26 lapselle, samoin kuin nuorille ja aikuisille, jotka ovat saaneet vahvistuksen sakramentin tai valmistautuvat sen vastaanottamiseen: ”Seuratkoon Jumalan armo teitä aina!”.








All the contents on this site are copyrighted ©.