2016-01-04 15:26:00

"Förlåtelse är bästa motgiftet mot förbittring och sorg" Påven firar Guds Moder


På årets första dag öppnade påven Franciskus den heliga porten i Sankta Maria Maggiore vilket innebär att alla portar för Barmhärtighetsens jubelår i Rom nu är öppna. Påven Franciskus är väldigt fäst vid denna kyrkan eller närmare bestämt vid den antika Mariaikonen ”Salus Populi Romani” som finns i ett av sidokapellen. Det var till henne han begav sig det första han gjorde när han blev vald till påve, efter det har han varit där över 30 gånger under sitt pontifikat, både före och efter varje apostolisk resa och vid andra tillfällen för att tacka Vår Fru och anförtro henne sina böner, vid romarnas genom tiderna mest älskade bild på henne.

Så vad var mer passande att på årets första dag, tillägnad Maria, Guds Moder att fira mässan i just den av Roms basilikor som är uppkallad efter henne med denna titel, Guds Moder. Och här öppna ytterligare en helig port till Barmhärtighetens jubelår.

”Salve, Mater Misericordiae!”, sa påven. ”Det är passadende att denna dag framförallt åberopa Jungfru Maria som Barmhärtighetens Moder. De som kliver över tröskeln på porten vi just har öppnat är kallad att låt sig omfamnas av Faderns barmhärtiga kärlek med fullständig tillit och frihet från fruktan, och de kan lämna basilikan vissa om att de har Maria vid sin sida. Hon är Barmhärtighetens Moder, för hon har burit Jesus, Barmhärtighetens ansikte, i sitt sköte. Guds Son, som blev människa för vår frälsnings skull, har gett oss sin moder, som förenar oss med henne på vår pilgrimsfärd genom livet, så att vi aldrig lämnas ensamma, särskilt i tider av prövningar och osäkerhet.”

Påven talade vidre om Maria som Förlåtelsens Moder, hon som skänker förlåtelse:

Detta ord - "förlåtelse" – som är så missförstått i dagens värld, är kärnan i den kristna tron. En person som inte kan förlåta känner inte till kärlekens fullhet. Bara de som verkligen älskar kan förlåta och glömma. Vid foten av korset, ser Maria sin Son offra sig själv helt, och så visa oss vad det innebär att älska som Gud älskar. I samma ögonblick hörde hon Jesus uttala de orden: "Fader, förlåt dem; ty de vet inte vad de gör "(Luk 23:24). I det ögonblicket, blev Maria blev Förlåtelsens Moder för oss alla. Med Jesu exempel och med sin nåd, kunde hon själv förlåta dem som dödade hennes oskyldige Son.”

Påven förklarade hur Jungfru Maria är en förebild för kyrkan hur den måste erbjuda förlåtelse till dem som söker den. Förlåtelsens Moder lär kyrkan att förlåtelsen som erbjöds på Golgata känner inga gränser. Varken lagen eller världens visdom, kan hålla den tillbaka. Kyrkans förlåtelse måste vara precis lika bred som den som erbjuds av Jesus på korset och av Maria vid hans fötter.”

Påven fortsatte att tala om de titlar som hymnen i dagens liturgi ger Maria. Hoppets Moder, Nådens Moder och den Heliga Glädjens Moder.

”Hopp, nåd och helig glädje är alla systrar: Kristi gåvor. Genom att skänka oss Kristus, ger oss Maria förlåtelsen som förnyar liv, och som fyller oss med sann glädje. Denna nåd befriar hjärtat så att det kan se på framtiden med hoppfull glädje. Kraften i förlåtelse är det sanna motgiftet mot den sorg som orsakas av förbittring och hämnd. Förlåtelse leder till glädje och lugn, eftersom den befriar hjärtat från tankar på döden, medan förbittring och hämnd stör sinnet och snärjer ihop hjärtat, och berövar dem på vila och frid.

Avslutningsvis uppmanade påven alla de samlade deltagarna vid mässan att som barn tre gånger hylla Maria, som det trogna Guds folk gjorde i Efesus under det historiska konciliet. Tre gånger ljöd "Guds Heliga Moder" i den gamla basilikan.

Det var vid konciliet i Efesus som man förkunnade Maria Guds Moder, och med utropet, «Theotókos!», jublade man när konciliet avslutades, vilket förnekade Nestorius formulerade tes.

Efter mässan gick påven åter till sitt älskade Mariakapell Salus Populi Romani, och bad innan han återvände till Vatikanen efter en lång nyårsdag med två högtidliga mässor. 








All the contents on this site are copyrighted ©.