2015-12-03 14:28:00

Påven vill se en "ömhetsrevolution"


Påven Franciskus har gett en intervju till en katolsk veckotidning, där han säger att han hoppas att det kommande Barmhärtighetens jubelåret blir ett tillfälle för  människor att upptäcka ett alternativ till ondska, grymhet och utnyttjande av vår värld idag. Påven berättade även om sin personliga upptäckt av Guds barmhärtighet i sitt eget liv och efterlyser en "ömhetsrevolution" för att uppmuntra till fler goda, toleranta och tålmodiga relationer mellan individer och nationer.

I intervjun med tidningen "Credere", erinrar påven Franciskus om att han talade om barmhärtighet både i sin första Angelusreflektion och i sin första predikan i Vatikanens församling Sankt Anna, och noterade att han fortsätter sina föregångares lära, i synnerhet påven Johannes Paulus II:s som inrättade den Gudomliga Barmhärtighetens söndag.

Vi har blivit så vana vid dåliga nyheter som berättar om ondska och grymheter, sa påven, men världen behöver upptäcka att Gud är vår Fader, att barmhärtigheten finns, och att det är den enda vägen framåt.

Återigen beskrev påven kyrkan som ett fältsjukhus, som vårdar de skadades sår, och han sa att det här året är särskilt ett år för förlåtelse och försoning. Världen ser vapenhandel, mord på oskyldiga människor på de grymmaste tillvägagångssätt och utnyttjande av barn - allt detta är ett "helgerån mot mänskligheten", skapad i Gud Faderns avbild, vår Herre som säger, "sluta upp och kom till mig".

Påven Franciskus säger att han går till bikt varannan vecka för att bikta sina misstag och synder, och ta emot Guds barmhärtighet. Han berättade sen om sin allra första erfarenhet av Guds barmhärtighet i sitt eget liv, när han gick gick till bikt 17 år gammal i Buenos Aires, och gick därifrån, med insikten om att han kallades till att viga sitt liv åt Herren. Detta datum, den 21 september, är dagen då den katolska kyrkan firar aposteln Matteus omvändelse, och det är därför som han valde som biskopsmotto den vördnadsvärde Bedas ord på latin som beskriver Jesus som kallar Matteus "miserando atque eligendo" och som översättas med ”i barmhärtighet valde han honom”.

Påven Franciskus sa slutligen att vi måste vara öppna för ömhetens revolution, för då kommer vi själva att bli mer toleranta, mer tålmodiga och mer omsorgsfulla, och lära oss att inte behandla människor som objekt. Om vi ​övar oss på att  sätta oss in i den andra personens liv, kommer saker och ting att förändras och vi slutar att bara tänka på pengarna i våra egna fickor.

Slutligen talade påven om hans spontana sätt att omfamna sjuka och äldre, på samma sätt som en mamma eller en pappa smeker sitt nyfödda barn. Under jubelåret, sa påven att han varje månad kommer att föreslå olika konkreta gester för att visa på Guds barmhärtighet i våra liv.








All the contents on this site are copyrighted ©.