2015-11-28 14:14:00

Påven Franciskus: Ugandas martyrer är en förebild för oss


“Idag minns vi med tacksamhet Ugandas Maryrer för sina offer, vars vittnesbörd om kärlek till Kristus och Hans kyrka verkligen har nått ut till hela världen”. Detta sa påven Franciskus i början av sin predikan under mässan i helgedomen i Namugongo tillägnad Ugandas martyrer.

Under mässan påminde påven även om de “Anglikanska martyrerna vars död för Kristus vittnar om blodets ekumenik”. Påven sa att de ugandiska martyrernas vittnesbörd borde vara en förebild för oss och: "Vi har också fått Andens gåva, som inte bara gör oss till “Guds söner och döttrar", utan också ger oss styrka “så att vi kan vittna om Jesus och göra honom känd och älskad överallt”.

Påven Franciskus uppmuntrade oss att “dagligen låta Andens gåva som bor i våra hjärtan brinna” så att vi kan bli de "missionerande lärjungar" som Kristus kallar oss att vara. Denna mission, fortsatte påven, ska inte bara riktas till våra familjer och vänner och de som står oss nära, utan även till dem som vi inte känner och till och med till de som kanske är ovänliga eller fientliga mot oss. Missionerande lärjungaskap, sa han, "kommer också till uttryck i vår omsorg för äldre och fattiga, änkor och föräldralösa”.

Detta, sa påven, “är arvet som ni har fått från Ugandas martyrer. Liv som präglas av den Helige Andes kraft. Liv som även nu vittnar om den transformerande kraften i evangeliet om Jesus Kristus”. Det är ett arv som inte bara behövs som “ett tillfälligt minne eller något att behållas i ett museum som en dyrbar juvel”. Snarare hedrar vi helgonen “när vi för vidare deras Kristna vittnesbörd i våra hem och bostadsområden, på våra arbetsplatser och i det civila samhället, om vi så stannar hemma eller reser till världens ände”.








All the contents on this site are copyrighted ©.