2015-11-16 11:27:00

Påven till Guardini sällskapet: Omvändelse är nyckeln till barmhärtighetens dörr


På fredagen träffade påven Franciskus medlemmar ifrån Romano Guardini sällskapet, som just nu befinner sig i Rom för att delta i en konferens på det påvliga Gregorianska universitetet, med anledning av 130-års dagen av den katolske prästen och teologens födelse. Fader Guardini föddes i Verona i Italien. Han växte upp i Mainz i Tyskland och blev en av de viktigaste förgrundsgestalterna i 1900-talets intellektuella katolska liv.

Den helige fadern talade till deltagarna om två centrala teman i fader Guardinis arbete: sann omvändelse som en nödvändighet för att nåden skall kunna verka i våra liv och i världen, och behovet av att odla en eftergivenhet för den Gudomliga viljan för att kunna träda in i det som teologerna kallar för ”en levande enhet” med Gud.

Påven citerade de ord som Dostojevskij gav till sin mystiske präst Zosima i Bröderna Karamazov, när denne talade till en kvinna som hade tagit sin våldsamme makes liv när denne var sjuk: ”Var  inte rädd. Var aldrig rädd, och var inte ledsen. Så länge som din ånger inte torkar ut så förlåter Gud allt. Det finns ingen synd på hela jorden som Gud inte kommer att förlåta om du visar sann ånger. Man kan inte begå en synd som är för stor för Guds oändliga kärlek.”

Sedan sa påven att ”en levande enhet” med Gud möjliggörs genom en öppenhet för nåden och en följsamhet för Hans vilja för oss. Detta kan inte förverkligas i ensamhet, utan endast i samhället - genom att tillhöra ett folk - som inte bara består utav en massa människor utan av en verklig gemenskap som grundas på och levs genom en medveten endräkt med det Vackra, det Sanna och det Goda.

Genom ett citera fader Guardini så förklarade påven att ett folk är ”en handbok om allt det i mänskligheten som är äkta, djupt och betydelsefullt.” Således ”känner individen hur han själv vävs in i ett folk, vilket innebär, en ’ursprunglig enhet mellan människor, som genom sin art, sitt land, den historiska utveckligen i sina liv och sina öden är en unik helhet.’”

Avslutningsvis sa påven Franciskus: ”Jag är övertygad om att Guardini är en tänkare som har mycket att säga vår tids män och kvinnor, och inte bara till kristna.” Han uppmuntrade även Guardini sällskapet och sa att de ”Förverkligar detta projekt genom att föra Guardinis tanke in i det aktuella samtalet i politiken, kulturen och vetenskapen.”








All the contents on this site are copyrighted ©.