2015-11-09 13:16:00

"Det är inte kvantitet utan hjärtats intentioner som räknas" Påvens Angelus


Under söndagens Angelusreflektion talade påven Franciskus, med utgångspunkt ur dagens evangelietext, om vad man inte ska göra och vad man ska göra som Kristi efterföljare:

”Låt oss börja från den första: vad man inte ska göra. I den första delen kritiserar Jesus de skriftlärda, tre brister i deras livsstil: stolthet, girighet och hyckleri. De ”som vill gå omkring i långa mantlar och bli hälsade på torget och sitta främst i synagogan och ha hedersplatsen på gästabuden” (Mark 12,38-39). Men under en sådan storslagen yta gömmer sig falskhet och orättvisa. Medan de skryter i det offentliga, använder de sina befogenheter för att "äta änkorna ur husen" (vers. 40). Änkorna,  som tillsammans med föräldralösa och utlänningar, ansågs vara de mest sårbara och minst beskyddade människorna. Slutligen säger Jesus att skriftlärda " ber långa böner för syns skull" (v. 40). Än idag finns det en risk att anta dessa attityder. Till exempel när man skiljer bönen från rättvisan, eftersom man inte kan lova Gud samtidigt som man orsakar de fattiga skada. Eller när man säger att man älskar Gud, men man vänder sig till honom i högmod, och av egenintresse.

”I denna linje följer den andra delen av dagens evangelium. Scenen utspelar sig i Jerusalems tempel, just på den plats, vid tempelkistan, där människor kastade mynt som offergåva. Det fanns många rika människor som skänkte mycket pengar, men även en fattig änka, som bara lade ner två kopparslantar, två små mynt. Jesus iakttog kvinnan och uppmärksammade lärjungarna på den skarpa kontrasten i scenen. De rika som har skänkt, med stort prål, det som för dem var överflöd, medan änkan, med diskretion och ödmjukhet, gav "allt hon hade att leva på" (v 44.). Jesus förklarar att hon därför har gett mest av de alla. På grund av sin extrema fattigdom, hade hon kunnat skänka ett mynt till templet och behålla det andra för sig själv. Men hon vill inte dela hälften med Gud, så hon ger allt. I sin fattigdom förstod hon att Gud, har allt. Hon känner sig helt älskad av honom och Gud i sin tur älskar henne helt. Vilket gott exempel hon var, den gamla!”, sa påven.

Påven hänvisade till veckans händelser när han vidare sa: ”Jesus lär även oss idag att man inte ska ha kvantiteten utan fullhet, som referens. Det finns en skillnad mellan kvantitet och fullhet. Du kan ha mycket pengar, men vara tom: det finns ingen fullhet i ditt hjärta. Tänk bara, på veckan som gått, på skillnaden mellan kvantitet och fullhet. Det är inte en fråga om plånbok, utan om hjärta. Det finns en skillnad mellan plånbok och hjärta ... Och så finns det hjärtsjukdomar som sänker hjärtats värde till plånboken. Det är inte bra! Att älska Gud "av hela sitt hjärta" betyder att lita på honom, på hans försyn, och tjäna de fattigaste bröderna utan att förvänta sig något i gengäld.”

”Inför andras behov, är vi kallade att beröva oss något väsentligt, inte bara det överflödiga. Vi är kallade att ge av vår tid, inte bara av den som vi har över. Vi är kallade att omedelbart och villkorslöst ge av våra talanger, inte efter att ha använt dem för våra egna syften.”

”Vi ber Herren att sätt oss i den stackars änkans skola, hon som Jesus placerar i katedern, och presenterar som det levande evangeliets lärare. Genom Jungfru Marias förbön, och den fattiga kvinnans, hon som gav sitt liv till Gud och för vår skull, ber vi om ett fattigt hjärta, fullt av glad och givmild generositet.”








All the contents on this site are copyrighted ©.