2015-11-02 11:54:00

Påven firade Alla Helgons Dag på Veranokyrkogården


I Italien firas Alla Helgons Dag på söndagen, och påven Franciskus åkte då till Veranokyrkogården i Rom för att säga Mässan där. I sin predikan reflekterade påven över saligprisningarna ifrån Jesu bergspredikan.

Påven Franciskus sa att vi kan fråga oss själva hur de som är fattiga i anden eller som sörjer kan kallas saliga eller lyckliga? Eftersom de vars hjärtan är fria ifrån världsliga bekymmer, och de som har upplevt andras sorg och smärta är de som kommer att välkomnas i Himmelriket, och där kommer få uppleva Guds mildhet och tröst i sina egna liv, sa påven.

Han fortsatte sedan med att reflektera över ”saliga är de ödmjuka,” och sa att vi väldigt ofta agerar på precis motsatt sätt. Vi är stressade, klagar och höjer rösten istället för att följa Guds väg som är tålamod och ödmjukhet. Liksom föräldrar som visar oändligt tålamod gentemot sina barn, så följde även Jesus ödmjukhetens väg när han utstod ensamhet, förföljelse, falska anklagelser och till och med döden på Korset för vår skull.

Påven talade sedan om ”saliga är de som hungrar och törstar efter rättfärdighet,” och sa att de kommer att fyllas med Guds rättvisa. ”Saliga är de barmhärtiga,” fortsatte han, påminner oss om att vi alla är syndare och att var och en av oss behöver bli förlåten. Precis som vi själva måste visa andra samma barmhärtighet och förlåtelse.

Slutligen reflekterade påven Franciskus över ”saliga är de som skapar frid,” och sa att de som tålmodigt arbetar för fred och försoning är de som finner sann lycka, tillskillnad ifrån dem som fuskar, skvallrar eller utnyttjar andra.

Låt oss be Gud om nåden att få vara enkla människor, avslutade påven. Nåden att få vara ödmjuka och lära oss att gråta, nåden att få arbeta för rättvisa och fred och framförallt, nåden att få ta emot Guds förlåtelse så att vi kan få bli barmhärtighetens redskap för andra. 








All the contents on this site are copyrighted ©.