2015-10-01 12:05:00

Påven: Barmhärtighet är evangeliets svar på flyktingkatastrofen


Påven Franciskus har nu presenterat temat för Världsdagen för Migranter och Flyktingar den 17 januari 2016. Det blir: "Migranter och flyktingar utmanar oss. Evangeliets svar är barmhärtighet."

I sitt budskap inför Världsdagen berättar påven: ”I vår tid så ökar migrationen över hela världen. Flyktingar som har lämnat sina hem utmanar både individer och samhällen, och deras traditionella livsstil, och kan ibland orsaka starka känslor i de kulturella och sociala konstellationer som de möter. Allt oftare blir även de som redan är offer för våld och fattigdom när de sedan lämnar sina hemländer exploaterade av människohandlare under sin resa mot drömmen om en bättre framtid. Om de överlever resans svårigheter och omänskliga förhållanden möts den sedan av misstankar och rädsla av andra människor. Slutligen finner de ofta att det inte finns tydliga och praktiska policys för att ta emot migranter och inte heller några integrationsplaner som respekterar allas rättigheter och skyldigheter. Idag, mer än någonsin, upplever vi Barmhärtighetens evangelium som något obekvämt. Det förhindrar oss att ta andras lidande för givet och det visar på en väg grundat på de teologiska dygderna tro, hopp och kärlek som tar sig uttryck i de kroppsliga och andliga barmhärtighetsgärningarna.”

I sitt meddelande vänder sig påven Franciskus starkt emot de oacceptabla humanitära förhållandet för världens flyktingar. ”Likgiltighet och tystnad leder till problem närhelst vi overksamma står vid sidan om och sr människor dö utav törst, svält, våld och skeppsbrott. Oavsett om det är i stor eller liten skala är detta alltid tragedier, även när bara en enda människa förlorar livet,” skriver påven. ”Migranterna är våra bröder och systrar som söker ett bättre liv, utan fattigdom, hunger, utnyttjande och en orättvis fördelning av planetens tillgångar, som är menade att delas lika av alla. Vill vi inte alla ha ett bättre, värdigare och fruktsammare liv att dela med dem som vi älskar?

Påven påminner även om att ”Bibeln uppmanar oss att välkomna främlingen, och säger oss att när vi gör det så öppnar vi vår dörr för Gud. I vår nästas ansikte ser vi Kristi eget.” Efter en analys av de problem som de stora migrationsströmmarna medför i olika samhällen skriver påven Franciskus: ”När vi står inför dessa frågor, hur kan Kyrkan låta bli att inspireras av vad Jesus Kristus sa och gjorde? Evangeliets svar är barmhärtighet.”

Han uppmanar även de enskilda kristna: ”Var och en av oss är ansvarig för sin nästa. Oavsett var de bor så måste vi ta hand om våra bröder och systrar.” Påven tillägger sedan att vi först av allt måste se på flyktingarna ”som människor vars värdighet måste beskyddas och som kan bidra till framsteg och vår gemensamma välfärd.”

Efter konkreta uppmaningar om hur Kyrkan och samhället kan förbättra mottagandet av flyktingarna så avslutar påven Franciskus med att anförtro flyktingarna till Jungfru Marias, Flyktingarnas Moders, och till de helige Josefs förböner, dessa båda som själva tvingades fly till Egypten. 








All the contents on this site are copyrighted ©.