2015-08-13 08:45:00

Paavi:emme ole työn orjia, vaan sen herroja.


     Paavin katekeesi yleisellä vastaanotolla koski edelleen perhettä, tällä kertaa lepopäivän, työn ja rukouksen valossa.

     ”Meidän tulee heti muistaa, että lepopäivä on Jumalan keksintö.Luomiskertomuksen päätteeksi hän siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen, koska hän sinä päivänä lepäsi kaikesta luomistyöstään.

     Toisin sanoen lepopäivä ei merkitse maata laiskana nojatuolissa. Se merkitsee ennen kaikkea rakastavaa ja kiitollista katsetta hyvin tehtyyn työhön. Silloin on aikaa seurata lapsia ja lastenlapsia, jotka kasvavat. Silloin on aikaa tavata vieraitamme, katsoa ympärillämme olevaa yhteisöä ja todeta miten hyvin kaikki onkaan! Jumala teki näin ja tekee jatkuvasti, koska hän luo jatkuvasti, myös tällä hetkellä.

     Voi myös tapahtua, että pyhä sattuu vaikeisiin tai tuskallisiin olosuhteisiin ja vietämme sitä ehkä pala kurkussa. Te vanhemmat tunnette tämän hyvin: kuinka usein rakkaudesta lapsiinne nielette ikävyydet ja annatte heidän elää juhlahetket hyvin ja maistaa  elämän hyvää puolta. Tämä vaatii paljon rakkautta!

     Pidämme tauon myös töissä, sekin muistuttaa, että olemme luotu Jumalan kuvaksi.  Jumala ei ole orja, vaan Herra joka tekee työtä. Meidän ei koskaan pidä olla tyòn orjia, vaan pikemminkin sen herroja.

”Mutta tiedämme, että miljoonia miehiä, naisia ja jopa lapsia pidetààn työnorjina”, jatkoi paavi. ”Mutta pakkomielle taloudellisesta hyödystä ja teknillisestä tehokkuudesta panevat ihmiskunnan elinrytmin peliin. Lepohetket ja  varsinkin sunnuntait ovat meidän, koska silloin voimme nauttia siitä, mitä ei tuoteta eikä kuluteta, mitä ei voi ostaa eikä myydä.    Sunnutai on pyhä, koska  siinä on Jumala. Sunnuntain pyhä ehtoollinen tuo juhlaan Jeesuksen Kristuksen armon: hänen läsnäolonsa, hänen rakkautensa, hänen uhrinsa . Näin kaikki todellisuudet saavat täydellisen merkityksensä, työ, perhe,ilo ja jokapäiväiset ponnistukset, mys kärsimykset ja kuolema; Kristuksen armo kirkastaa kaiken. Joten ei ole sattuma, että ne lepopäivät, mihin osallistuu koko perhe, onnistuvat parhaiten.

 

 








All the contents on this site are copyrighted ©.