2015-08-03 12:58:00

Måndagsimpuls med Sr. Hanne-Maria Berentzen


Sr. Hanne-Maria Berentzen ledsagar oss in i augusti månad:

 

Om kristning og mat til alle

Velsignet augustkveld, ønsker søster Hanne-Maria Berentzen på «Litj-Olsok»-kvelden, den gamle translatiofesten for Hellig Olav, lille-Olsok. Den er ikke kommet inn igjen i den liturgiske kalender, men har du feiret Olsok ved Hellig Olavs grav i Nidarosdomen eller der han falt på Stiklestad, er det naturlig å feire dagen da hans hellighet ble stadfestet av Kirken og hans roseduftende legeme ble lagt i skrin og senere æret i Domkirken i over 500 år.

Vi som har vært samlet til Olsokfeiring i Trøndelag, har fått med oss et nytt jubileum i år, og er blitt inspirert til å leve fjorårets jubileum med fornyet styrke. Både på Stiklestad og i Nidarosdomen fokuserte vår biskop, Bernt Eidsvig og pater Egil Mogstad på 1000-årsminnet for Olavs tilbakekomst til Norge, etter at han året før ble døpt i Rouen. Vi er blitt minnet om hvilken kamp det var i Olavs liv å leve i pakt med dåpens nåde og kall til omvendelse. Biskop Bernt utfordret oss sterkt da han i sin preken sa at vi nå er de som skal føre Olavs kristning av Norge videre. I dag er det vi som med vår omvendelse, vår måte å leve vårt dåpskall, skal kristne Norge.

«Det er greit å formidle til folk at vi må skjerpe oss», uttalte Marit Bremnes Ese til Adresseavisen før helgen. I denne sommertid da de vrimler med festivaler, er hun festivalsjef for Klimafestivalen i Trondheim. Ved slutten av den katolske høymessen i Nidarosdomen Olsokdagen, hadde Alexander Kopperud fra Norges Unge Katolikkers pilgrimsgruppe en klima-appell som uttrykte noe av det samme – helt i tråd med pave Frans’ sin siste encyclika, Laudato si. Klimafestivalen i E.C.Dahl-parken like ved Nidarosdomen, skal vare helt til kommunevalget 14. september. De begynte lørdag med en kastematbuffet: Gratis internasjonal mat til alle – laget av mat som ellers skulle kastes. Alt på klimafestivalen er gratis, basert på frivillighet og gaver.

Dette er i god paulinsk ånd, og viser at Hellig Olavs kristningsverk fremdeles bærer frukt i mengde. Den samme regionale Adresseavisen kan også fortelle om annen omsorg i form av mat og drikke – som minner meg om hvordan Jesus lover lønn til den som gir bort en kopp vann til et annet menneske for Jesu skyld: Når de nye studentene snart inntar universitetsbyen her nordenfjells, vil 250 frivillige faddere, med universitetsrektor i spissen, være utplassert i byen for å støtte og hjelpe nye studenter i «fadderuken». Det er ikke den kristne dåp det her dreier seg om, men – formoder jeg – ymse ubehagelige ritualer de nye studentene skal prøves gjennom for å finnes verdige av sine medstudenter til det akademiske liv. De frivillige «fadderne» skal gjøre byen trygg for nykommerne, og støtte og hjelpe dem. I fjor delte de ut 40 000 kopper vann og ga bort over et halvt tonn mat. Alt dette også gratis.

Er det noen som minnes evangeliet fra en søndag nylig?

«Vi vil få folk til å endre vanene sine» sier arrangørene av klimafestivalen. «Det er viktig å støtte opp om lokal matproduksjon» sier arrangørene av den Trønderske Matfestivalen, som dekket Torvet i Trondheim med hvite telt under siste del av Olavsdagene – her er det nærmest kappløp om festivaler.

Mens vi i våre helt vanlige fullsatte katolske kirker i denne tid søndag etter søndag lærer om brødunderet i enhver forstand. Vi behøver ikke – som avisene – å beskjeftige oss med hvilke halvstekte rundstykker som skårer best i grovhet og fiber. Heller ikke med gourmet-oppskrifter av mest mulig fremmedartet eller kortreist kreativiet. Nei, i går fikk vi høre det glade budskap: Jeg vil la det regne mat ned til dere fra himmelen… I skumringen skal dere få kjøtt å spise, og i morgen tidlig skal dere få mette dere med brød. Da skal dere skjønne at jeg er Herren, deres Gud.

Nå gir min Far dere det virkelige himmelbrød – hørte vi. Og vi skal høre det igjen i ukene fremover, søndag etter søndag: Jeg er det brød som kommer ned fra himmelen.

Visdommen sier: Kom og spis av min mat, og drikk av den vin jeg har blandet. La tankeløsheten fare, så skal dere få leve, gå frem på fornuftens vei. .. Fyll dere ikke med vin, det er veien til all slags umoral, sier brevet til efeserne,  men søk i stedet den fylde som Ånden gir, og syng salmer, hymner og Åndens sanger med hverandre. Ja, syng og spill av fullt hjerte for Herren, med uopphørlig takk og lov til Gud og Far for alle ting, i vår Herre Jesu Kristi navn!

Jeg er det levende brød, kommet fra himmelen, og den som spiser av det, skal leve i all evighet. Det brød som jeg gir, er da mitt eget legeme, hengitt for verdens liv…. Den som spiser dette brød, skal leve i all evighet..

Olsokfeiring, Klimafestival, Matfestival og Fadderuke for studenter. Alt sammen nå når byggåkrene endelig lysner og gulner, og vi litt forsinket blir minnet om et annet Olsok-tema: Dersom hvetekornet ikke faller i jorden og dør, blir det ett eneste korn, men dør det, bærer det rik frukt.

Vi har eget bakeri i bygda vår. Et av den gode, gamle sorten, som lager brød og kaker selv med ferske råvarer. Bakeren vår ble en gang spurt av en journalist: Hva er det som er så spesielt med ditt brød som gjør at folk bør kjøpe det? – Vårt brød mugner etter tre dager, svarte bakeren. Ureist og kortreist mat har sine sunne fordeler, både for kroppen og klimaet.

Det handler om noe så grunnleggende og enkelt som et stykke brød og en kopp med vann. Og om mer – om kjøtt og vin – om Jesu eget legeme som mat og Hans blod som drikke. Om daglig brød og evig liv. Det handler om tro, og det handler om å se alle mennesker i et Kristus-perspektiv.

Da handler det også om klima og de fattige. Fordi all den velsignelse som regner ned over oss ikke er eksklusivt for oss. Den er på deling. Det handler om å skjerpe oss, endre vanene våre, få et nytt sinn som bærer frukt i århundrer, fordi det bæres av kjærligheten, og ikke stoppes av tiden. Den mat Menneskesønnen gir er mat til evig liv. Det er ikke eksklusivt for meg, det er for oss. Så må vi også være som faddere i verden – ikke bare for nye studenter, men gi trygghet, støtte og omsorg, vann og brød – til alle de fem tusen som ikke har tatt med seg mat når de løper etter Jesus. Til ALLE.  Lovet være Jesus Kristus som gir oss evig liv i sitt eget legeme og blod.








All the contents on this site are copyrighted ©.