2015-01-12 09:43:42

"Om du är döv för den Helige Anden är du stum som kristen" Påvens Angelus på Jesus Dop


(11.01.2015) Efter dopet i det Sixtinska kapellet bad påven Angelusbönen klockan 12. I sin reflektion på Petersplatsen talade påven om Jesu dop och om det ögonblick då himlarna öppnade sig.

”Det för tankarna tillbaka till profeten Jesajas dramatiska åkallan: “du slet itu himlen och steg ner” (Jes 64, 1) Denna åkallan fullbordades i Jesu dop. Tiden för den slutna himlen var över, den slutna himlen som markerade avståndet mellan Gud och människan, till följd av synden. Synden skapar ett främlingskap mellan oss och Gud och bryter bandet mellan jorden och himlen, vilket leder till vårt elände och våra misslyckanden. Den öppna himlen visar på att Gud ger sin nåd,
För att jorden ska bära frukt (jfr Ps 85.13).

På så vis har jorden blivit Guds boning bland människorna, och var och en av oss har möjlighet att möta Guds Son, och uppleva den fullkomliga kärleken och den oändliga barmhärtigheten. Vi kan möta honom i sakramenten, särskilt i eukaristin, och vi kan känna igen honom i våra bröders ansikten, särskilt de fattiga, de sjuka, de fängslade, flyktingarna: de är den lidande Kristi levande kött, och den synliga bilden på den osynlige Gud.

Med dopet öppnas inte bara himlen, utan Gud talar åter med ekande rösten: "Du är min älskade Son, du är min utvalde" (Mark 1:11). Faderns röst förkunnar mysteriet: Jesus är den inkarnerade Guds Son, Faderns slutgiltiga ord till världen. Endast genom att lyssna på och vittna om detta Ord, kan vår tro bära frukt, den tro som såddes i oss i vårt dop.

Vidare den Helige Andens ankomst som en duva. Liksom tidigare på morgonen uppmanade påven till att inte glömma den tredje personen i Treenigheten utan att be till honom varje dag. ”Han är bortglömd. Vi behöver hans hjälp, hans styrka och inspiration. Att lägga sitt liv och sin mission under den Helige Ande, är att återvinna det apostoliska modet som är nödvändigt för att komma över vår bekväma världslighet, och föra evangeliet till världens ändar. Om man är döv för den Helige Anden blir man en stum kristen som inte talar och inte evangeliserar.

Efter Angelusbönen sa påven att han nu beger sig till Bortre Asien i en veckan, för att besöka Sri Lanka och Filippinerna. Han bad alla att be för honom under resan. Och som så ofta förr uppmanade han de troende att ta reda på vilket datum de blev döpta och minnas och fira den dagen i glädje.








All the contents on this site are copyrighted ©.