2015-01-22 13:40:35

Paavi vastaanotti suomalaisen ekumeenisen valtuuskunnan.


(22.1.) "Toivotan teidät lämpimästi tervetulleiksi vuotuiselle ekumeeniselle pyhiinvaellukselle Roomaan, minne olette saapuneet viettämään maanne suojeluspyhimyksen pyhän Henrikin juhlaa. Tänäkin vuonna se on osoittautunut katolilaisten ja luterilaisten väliseksi rehelliseksi hengelliseksi ja ekumeeniseksi tapahtumaksi, perinteeksi, mitä on jo jatkunut kolmekymmentä vuotta.
Pyhä Johannes Paavali II kääntyi seuraavin sanoin 30 vuotta sitten ensimmäisen suomalaisen ekumeenisen valtuuskunnan puoleen: "Jo se, että olette saapuneet tänne yhdessä , todistaa, kuinka tärkeitä ovat ponnistukset ykseyden puolesta. Se että rukoilette yhdessä , todistaa uskoanne, että ainoastaan Jumalan armon avulla voimme saavuttaa ykseyden. Se, että lausutte yhdessä uskontunnnustuksen todistaa koko kristinuskon ainoaa yhteistä uskoa."
Jo silloin oli otettu ensimmäiset tärkeät askeleet yhteisellä ekumenian tiellä kohti täydellistä ja näkyvää kristittyjen ykseyttä. Tällä välin on tehty paljon ja olen varma, että Suomessa vielä tehdään, "jotta jo olemassaoleva osittainen ykseys kristittyjen välillä kasvaisi kohti täydellistä ykseyttä totuudessa ja rakkaudessa"(Johannes Paavali II,enc. Ut unum sint, 14).
Vierailunne tapahtuu samanaikaisesti kristittyjen ykseyden puolesta vietettävän rukousviikon kanssa. Tänä vuonna mietitte Jeesuksen sanoja, mitkä hän osoittaa samarialaiselle naiselle kaivolla: anna mi nun juoda(Joh.4,7). meitä muistutetaan, että jokaisen armolahjan lähde on Herra itse ja että hänen lahjansa muuttavat ne, jotka saavat niitä, ja tekee heistä todellisen elämän todistajia, mikä saa alkunsa ainoastaan Kristuksessa. Kuten evankeliumi kertoo meille, monet samarialaiset uskoivat Jeesukseen kuultuaan naisen todistavan(Joh.4,39). Kuten huomautitte, piispa Wikström, katolilaiset ja luterilaiset voivat tehdä yhdessä paljon todistaakseen Jumalan rakkautta yhteiskunnissamme. Yhteinen kristillinen todistus on välttämätöntä erityisesti tänä päivänä maailmassa, missä vallitsee välinpitämättömyys ja epävarmuus, missä vainotaan ja missä lukuisat ihmiset joutuvat kokemaan kärsimyksiä.
Tätä yhteistä todistusta voi tukea ja rohkaista kirkkojen välinen teologinen dialogi. Yhteinen vanhurskauttamisen julistus , minkä Luterilainen Maailmanliitto ja katolinen kirkko allekirjoittivat hiukan yli 15 vuotta sitten, voi jatkuvasti tuottaa tuloksia sovitukseen ja yhteistyöhön. Suomessa ja Ruotsissa käytävässä pohjoismaisessa luterilais-katolisessa dialogissa vanhurskauttamisesta kirkon elämässä käsitellään yhteisessä julistuksessa olevia tärkeitä kysymyksiä . Toivomme, että lisää lähentäviä tekijöitä syntyisi tästä dialogista kirkon olemuksesta, minkä kautta voimme saada Jeesuksen Kristuksen meille lahjoittaman vapahduksen.
Rukoilen, jotta vierailunne Roomassa vahvistaisi suomalaisten luterilaisten ja katolilaisten välisiä ekumeeisia suhteita, mitkä ovat olleet hyvin myönteisiä jo vuosikausia. Antakoon Herra meille totuuden Hengen ja johtakoon hän meitä yhä suurempaan rakkauteen ja ykseyteen.







All the contents on this site are copyrighted ©.