2014-12-09 11:36:04

"Om vi sminkar oss till kristna rinner det det av så fort det regnar" Påven Franciskus morgonpredikan


(09.12.14) ”Det finns så många dolda helgon, män, kvinnor, fäder och mödrar, präster och sjuka” – det sa påven Franciskus när han firade sin morgonmässa i Sankta Martas kapell i Vatikanen på torsdagen.

Det räcker inte att säga att man tror på Gud, sa påven, man är kristen först om man gör om Guds Ord till handling. Påven Franciskus som kommenterade evangeliet om att bygga sitt hus på sanden eller på berggrunden, uppmanade de samlade att inte vara "kristna till utseendet", sminkade kristna, för, som han sa, när det regnar lite rinner sminket bort.

”Det räcker inte att man tillhör en katolsk familj, eller är med i en katolsk förening, eller att skänka pengar, om du inte följer Guds vilja. Många som säger sig vara kristna, kollapsar inför första frestelsen, eftersom de saknar substans, deras kristenhet är byggd på sand.”

”Men det finns även många helgon, som inte nödvändigtvis är helgonförklarade, många män och kvinnor, som praktiserar Kristi kärlek. De har byggt sitt hem på klippan, som är Kristus. Tänk på alla barn, på de sjuka som offrar sina lidande för kyrkan, för andra. Tänk så många äldre människor som lever ensamma, som ber och offrar”, sa påven.

Påven riktade sina tankar till alla de föräldrar, mammor och pappor, som arbetar hårt för att försörja och sköta om sina familjer, uppfostra barnen, bemöta problemen, alltid med hopp på Jesus, Föräldrar som inte skryter om vad de gör. ”Helgon i vardagen”, kallade påven de.

"Tänk på de många präster som engagerar sig i sina församlingar med mycket kärlek: trosundervisning för barn, omsorg om äldre, sjuka, förberedelser av brudpar. År ut och år in, utan att tröttna för att deras klippa är Kristus. Det är Jesus som gör kyrkan helig, det är han som ger hopp."

Påven sa att det är viktigt att tänka på de dolda helgonen. Kristna som förblir i Kristus. Ibland gör dessa kristna allvarliga synder, men de ångrar sig och ber om förlåtelse. Förmågan att be om förlåtelse, att inte blanda ihop synder med dygder, utan att veta vad som är dygd och var är synd.”

"Den stolta, den fåfänga, de som är kristna till utseendet, kommer att förnedras", sa påven Franciskus, medan "de ödmjuka kommer att vara de som segrar. De frambär frälsningen genom att praktisera Herrens Ord.

Påven avslutade sin predikan med att citera den helige Bernard som sa: ”Idag finns vi, imorgon inte längre” Tänk på att vi kommer alla att vara maskarnas måltid, påminde påven, om vi inte har klippan, Kristus, kommer vi att bli nedtrampade.

”När vi nu förbereder oss inför julen, ber vi Herren om att vara grundade på klippan, som är Han. Han är vårt hopp. Vi är alla syndare, vi är svaga, men om vi sätter hoppet till Honom kan vi gå vidare. Detta är vår kristna glädje - att veta att i honom finns det hopp, det finns förlåtelse, det finns frid och glädje. Istället för att sätta vårt hopp till saker som finns idag, men som kommer att förgå imorgon.”








All the contents on this site are copyrighted ©.