2014-10-28 17:04:29

Påven till ”Ark-kommuniteten”: vi måste fokusera på enighet, inte splittringar


(28.10.2014) Under ett privat möte med ledarna för den inter-konfessionella ”Ark-kommuniteten”, sa påven Franciskus att kristna bör inte vänta på teologer att nå en överenskommelse, men bör vandra, be och arbeta tillsammans redan idag. Han talade under ett privat möte den 10 oktober i Casa Santa Marta med medlemmar av kommuniteten som grundades av den evangelikala ledaren Tony Palmer, som dog i en trafikolycka förra året. Tony Palmer blev vän med kardinal Jorge Mario Bergoglio när han arbetade i Buenos Aires som den internationella ekumeniska officern för de Episkopala Evangeliska kyrkornas förbund, en växande rörelse av karismatiska och evangeliska kristna som söker försoning mellan deras splittrade kyrkor.

Under en Iphone-inspelning av mötet, som publicerades på ”Ark –kommunitetens” hemsida, tackade påven Franciskus Tony Palmers änka och den nya ledaren för kommuniteten, ärkebiskop Robert Wise, för att de fortsätter drömmen om att vandra tillsammans i gemenskap. "Vi syndar mot Kristi vilja" sa påven, "eftersom vi fortsätter att fokusera på våra olikheter," men "vårt gemensamma dop är viktigare än våra olikheter."

Medan djävulen, "lögnens fader", splittrar oss, fortsatte påven, är vi kallade att förkunna evangeliet i hela världen, i vetskapen om att han är med oss. "Vi har i alla våra kyrkor utmärkta teologer", sa påven, "men vi bör inte vänta på dom att komma överens."

Påven fortsatte med att tala om en andlig ekumenik där kristna förföljs och dödas som i Mellanöstern, Afrika och på andra platser, inte för att de är pingstvänner, lutheraner, anglikaner, katoliker eller ortodoxa, men "därför att de tror på Jesus Kristus." Han nämnde också en katolsk präst och en luthersk pastor som dödades samma dag av nazisterna för att de lärde ut katekesen till barn.

Påven avslutade med att påminna om Tony Palmers vision och hans önskan om att vandra tillsammans "så att vi kan sitta tillsammans vid Herrens bord."








All the contents on this site are copyrighted ©.