2014-09-23 16:32:45

"Evangeliet skrevs för var och en av oss. Lyssna till Guds ord och handla därefter" Påvens predikan i Sankta Marta


(23.09.2014) Det kristna livet är "enkel" – det konstaterade påven Franciskus i sin predikan på måndagmorgonen under mässan i Sankta Martas kapell i Vatikanen. Det rör sig om att lyssna till Gud Ord och omsätta det i handling. Inte bara ’läsa’ evangeliet, utan även ifrågasätta sig hur Guds ord talar till mitt liv.”


”De ord Jesus sade lät som nya, och ny var den myndighet med vilken han talade.
Det var ord som berörde hjärtat och många upplevde kraften i frälsningen de förkunnade. Det var därför som folkmassorna följde Jesus”, sa påven.


”Men det fanns även de som följde honom ’för att det lönade sig’. Under två tusen år har detta scenario inte förändrats mycket. Även i dag finns det många människor som lyssnar på Jesus som de nio spetälska i evangeliet, som blev så glada över sin nyfunna hälsa, att de glömde bort Jesus som hade skänkt den till dem.”


"Men Jesus fortsatte att prata och älska folket, så till den grad att han kallar dem bröder. Han förklarar att den som hör Guds Ord, omsätter det i praktiken. Dessa är de två villkoren för att följa Jesus, lyssna till Guds ord och handla därefter. Detta är det kristna livet, inget mer. Enkelt, enkelt. Vi kanske har försvårat det med en massa förklaringar som ingen förstår, men det kristna livet är detta:. Att lyssna till Guds ord och praktisera det."


”Det är därför som Jesus svarar dem som talar om att hans släktingar söker honom, att "Min mor och mina bröder, det är alla dessa som hör Guds ord och handlar efter det.” (Luk 8,19)” Påven sa att för att höra Guds ord behöver man bara öppna bibeln, evangeliet, men att det inte räcker att läsa, man måste lyssna. Lyssna är att läsa Guds ord och säga, ’vad säger detta till mitt hjärta? Vad säger Gud till mig med detta ord?’. Så förändras våra liv.”


”Öppna ditt hjärta för Guds ord. Jesu fiender hörde Jesu ord, men de var där för att försöka hitta ett misstag och sätta dit honom. Men de frågade sig aldrig ’vad säger dessa ord mig?’ Gud talar till alla, men han talar inte bara till alla, han talar till var och en av oss. Evangeliet skrevs för var och en av oss”, sa påven och påminde om de konkreta pisterna som budorden och saligprisningarna.


”Visst, det är inte lätt”, sa påven Franciskus, ”att omsätta det man hört till handling, det är lättare att leva utan att ta hänsyn till Guds ord. Man får be Jesus om hjälp när vårt hjärta lyssnar, men låtsas att det inte förstår. Han är barmhärtig och förlåter allt, och inväntar alla med sitt tålamod.”


"Jesus tar emot alla, även de som går för att höra Guds ord för att sedan förråda honom. Tänk på Judas. ’Vän’ kallar Jesus honom i det ögonblick då Judas förråder honom. Herren sår alltid med sina ord, det enda han behöver är ett öppet hjärta, som lyssnar och omsätter ordet i handling”, avslutade påven Franciskus.










All the contents on this site are copyrighted ©.