2014-06-23 11:54:18

Angelus: Genom Eukaristin kan vi ”motarbeta det onda med det goda”. Påven fördömde "alla former av tortyr" inför FN-dagen för stöd till tortyroffer


(23.06.2014) Påven Franciskus fördömde "alla former av tortyr" under Angelus-bönen i söndags. "Att tortera folk är en dödssynd, en mycket allvarlig synd." Påven påminde de 50,000 personerna som stod samlade på Petersplatsen att den 26 juni är FN-dagen för stöd till tortyroffer, och han bad de kristna att stödja dagen och göra vad de själva kan för att avskaffa alla former av tortyr.

Innan han bad Angelus-bönen, talade påven om firandet av ”Corpus Christi” i Italien och runt om i världen. Han sa att deltagandet i Eukaristin "omvänder oss" och "gör att vi kan älska även de som inte älskar oss, att motarbeta det onda med det goda, att förlåta, att dela, att välkomna".

"Den kyrkliga gemenskapen," sa han, "samlas runt Eukaristin för att tillbe det mest värdefulla som Jesus har lämnat henne. Johannesevangeliet berättar om Jesu ord om ’livets bröd’ i synagogan i Kapernaum, där Han säger: ’Jag är det levande brödet, som har kommit ner från himlen. Den som äter av det brödet skall leva i evighet. Brödet jag skall ge är mitt kött, jag ger det för att världen skall leva.’(Joh 6:51). Jesus påpekar att han inte har kommit till världen för att ge något, men att ge sig själv, sitt liv, som näring åt de som tror på honom. Vår gemenskap med Herren förpliktar oss, sina lärjungar, att imitera honom, att med våra liv, med våra attityder, bli som ett bröd som bryts för andra, såsom Mästaren har brutit brödet som är Hans kropp."








All the contents on this site are copyrighted ©.