2014-06-09 15:51:05

Påven vid Pingst: ”En kyrka som inte har förmågan att överraska, är en svag, sjuk kyrka”


(09.06.2014) Vid Pingst, med "utgjutandet av den Helige Ande över apostlarna som var samlade i det övre rummet" föddes en kyrka som "överraskar och oroar"; en kyrka som "ingen förväntade att höra mer om" och som "förkunnar ett nytt budskap"; en kyrka som inte är förlamad av "rädsla" som "inte nöjer sig med att bara vara ofarlig eller dekorativ"; en kyrka "som inte tvekar att gå ut, möta folket, att förkunna budskapet som har anförtrotts den." "En kyrka som inte har förmågan att överraska är en svag, sjuk kyrka, som måste läggas in på sjukhus i intensivvården". Dessa var några av kyrkans aspekter som påven Franciskus talade om på söndag innan han bad Regina Coeli.

Pingsten, förklarade påven till pilgrimerna som stod samlade på Petersplatsen, är också ”överaskning”: "Ingen förväntade sig någonting från lärjungarna: efter Jesu död var de en obetydlig, besegrad grupp, Mästarens föräldralösa barn. I stället skedde det en oväntad händelse som väckte förundran: människor var oroliga eftersom varje person hörde lärjungarna tala på deras eget språk och berätta om Guds mäktiga verk (Apg 2,6-7.11) Kyrkan som föddes vid Pingst är en gemenskap som inspirerar vördnad eftersom den, med den styrka som kommer från Gud, förkunnar ett nytt budskap - Kristi uppståndelse - med ett nytt språk – universell kärlek. Lärjungarna fylls med kraft från himmeln och talar med mod och uppriktighet, med den Helige Andens frihet".

"Detta”, tillade han, ”är hur kyrkan alltid är kallad att vara: i stånd att överraska alla genom att förkunna att Jesus Kristus har besegrat döden, att Guds armar alltid är utsträckta, att hans tålamod alltid är där och väntar på oss, för att läka och förlåta. Det var just för denna mission som den uppståndne Jesus gav hans Ande till kyrkan."

Påven såg upp från sitt manus och tillade till stora applåder: "Men var försiktiga: Om kyrkan är vid liv, är den alltid överrasande. En kyrka som inte har förmågan att överraska, är en svag, sjuk kyrka, som måste läggas in på sjukhus i intensivvården".

Han förklarade vidare hur kyrkan ska "oroa”. "En del i Jerusalem, skulle ha föredragit att Jesu lärjungar, förlamade av rädsla, skulle förbli inlåsta i huset för att inte skapa förvirring." "Också i dag” sa han, ”vill många detta av de kristna."

"Men i stället”, fortsatte han, ”leder den uppståndne Herren dem till världen: ’Som Fadern har sänt mig, så sänder jag er’(Joh 20:21). Pingstens kyrka är en kyrka som inte kommer att nöja sig med att reduceras till en ofarlig, dekorativ sak. Det är en kyrka som inte tvekar på att gå ut, att möta folket, att förkunna budskapet som har anförtrotts den, även om budskapet oroar och bekymrar samveten. Även om budskapet ger oss problem och ofta leder till martyrium".

"Kyrkan är född en och universell, med en distinkt, men öppen identitet, en kyrka som omfamnar världen men som inte fångar den, likasom pelargången runt detta torg, två armar som är öppna för att ta emot, men som inte stänger in människorna för att fånga dem". Och han betonade: "Vi kristna är fria och kyrkan vill att vi är fria."








All the contents on this site are copyrighted ©.