2014-06-05 18:05:34

Påven: till Aram I, ”Djupa sår i hjärtat hos alla armenier." Patriarken prisar påvens fredsinitiativ


(05.06.2014) ”Historien om emigrationen, förföljelser och martyrskapet som upplevs av så många av de troende, har skapat djupa sår i hjärtat hos alla armenier. Vi måste se och vörda dem som sår på själva Kristi kropp och just därför en anledning till osvikligt hopp och tillit till Faderns förutseende nåd". Det sa påven Franciskus när han på torsdagen tog emot Hans Helighet Aram I, katholikos av den Armeniska apostoliska kyrkan av Kilikien. Han är dess näst högste företrädare.

"Tillit och hopp", fortsatte påven, "så som vi behöver det! Våra kristna bröder och systrar i Mellanöstern behöver det, i synnerhet de som bor i områden som plågas av konflikter och våld. Men även vi behöver det, kristna som slipper dessa lidanden men som så ofta riskerar att gå vilse i likgiltighetens öken och glömma Gud, eller som lever i konflikt med våra bröder och systrar, eller som ger efter i vår inre kamp mot synden. Som efterföljare till Jesus Kristus, måste vi ödmjukt lära oss att bära varandras bördor och hjälpa varandra att bli bättre kristna, bättre efterföljare av Jesus. Låt oss gå vidare tillsammans i kärlek, så som Kristus har älskat oss och utlämnat sig själv för oss, och som erbjöd sig själv till Gud som offer".

Den Armeniska patriarken sa i sitt tal till påven Franciskus att han hoppades att hans inbjudan till Palestinas och Israels presidenter att be om fred i Vatikanen skulle vara början på en process som leder till rättvisa och fred i Mellanöstern. Han sa att påven och Vatikanen är oumbärliga för solidaritetsarbetet med de kristna i hela Mellanöstern och i Syrien i synnerhet. Patriarken Aram I prisade också påvens ansträngningar med att få kyrkan i mer direkt kontakt med människors dagliga liv och upplevelser.

De två männen bad också tillsammans i Redemptoris Mater kapellet i det Apostoliska palatset. Aram I besöker även det Påvliga rådet för främjande av kristen enhet och andra avdelningar av den romerska kurian under sitt 3-dagars besök i Rom.







All the contents on this site are copyrighted ©.