2014-06-03 12:46:44

"Jesus tycker inte om sterila äktenskap" Påven Franciskus morgonpredikan i Sankta Marta


(03.06.2014) På måndagen stod äktenskapet i fokus under påven Franciskus predikan i Sankta Martas kapell under morgonmässan. Påven beskrev det kristna äktenskapets egenskaper med tre ord: trohet, uthållighet och fruktbarhet. Dessa beskriver även Jesu kärlek till sin brud, kyrkan.


Femton äkta par, femton berättelser om äktenskap och familj, som började för 25, 50 och 60 år sedan framför ett altare, och som denna morgon samlades framför påven Franciskus altare för att tacka Gud. Det var en ovanlig scen för det lilla kapellet i Vatikanen, och gav påven ett tillfälle att reflektera över de tre pelare som stödjer äktenskapet: trohet, uthållighet och fruktbarhet.


”Som förebild”, sa påven, ”ser vi Jesu kärlek till Fadern, till Modern och till kyrkan. Jesus älskar kyrkan – den är vacker, helig och syndig, men han älskar den ändå, vilket är synligt genom de tre egenskaperna på hans kärlek.”


”Jesus älskar kyrkan med en trogen uthållig kärlek. Jesus är trogen”, sa påven och påminde om hur ”aposteln Paulus i ett av sina brev säger att ’Om du bekänner Kristus, kommer han bekänna dig inför Fadern; om du förnekar Kristus kommer han att förneka dig för dig, för även om du förnekar honom, förblir han dig trogen ty han kan inte förneka sig själv.’”


Trohet hör till Jesu kärleks innersta väsen. Denna trohet är som ett ljus i äktenskapet. Kärlekens trohet. Alltid trogen, och alltid obeveklig i sin uthållighet. Precis som Jesu kärlek till sin brud:


”Äktenskapet måste vara uthålligt, annars kan kärleken inte framgå. Uthållighet i kärlek, i goda tider och i svåra tider, när det finns problem: problem med barnen, ekonomiska problem, problem här och problem där. Kärleken håller ut, går vidare och försöker alltid reda ut saker och ting, för att rädda familjen. Varje morgon kliver maken och makan upp för att uthålligt bära familjen.”


Den sista pelaren är fruktbarhet. ”Kyrkan växer i fruktbarhet, med dop och vigslar. Ibland sätts äktenskapet på prov genom att det inte kommer några barn, eller att de är sjuka. Det finns de äkta makar som i dessa prövningar ser på Jesus och finner kraften i Jesu fruktbarhet i sin kyrka. Men det finns även de som gör motsatsen”, sa påven, ”och väljer sterila äktenskap, vilket Jesus inte tycker om”:

"Dessa äktenskap utan barn tillhör en bekväm kultur. Det är bättre att inte ha barn. Bättre för vem? Jo, så att du kan resa, åka på semester, köpa en villa på landet, och ha en hund och en katt utan att behöva oroa sig. Det kanske är bekvämare att ha hund och katt, men knappast bättre? I slutändan når detta äktenskap ålderdomen med bitterhet, och destruktiv ensamhet. Jesus tycker inte om sterila äktenskap. Han gör kyrkan fruktbar.”








All the contents on this site are copyrighted ©.