2014-05-05 17:14:30

"Varför följer jag Jesus?" I sin morgonpredikan varnar påven för fåfänga, och längtan efter makt och pengar


(05.05.2014) I kyrkan finns det människor som följer Jesus av fåfänga, av maktbegär eller pengar.” I sin predikan under morgonmässan i Sankta Marta på måndagen varnade påven Franciskus för felaktiga anledningar till att följa Jesus. Med hjälp av dagens evangelium i vilket Jesus förmanar de som bara följer honom för att han multiplicerar bröd och fiskar och att de så blir mätta, sa påven att vi måste ställa oss frågan: ”Följer jag Herren av kärlek eller av egenvinning?”


”Eftersom vi är alla syndare”, observerade påven, ”finns det alltid en anleding att rena vårt intresse att följa Jesus. Vi måste arbeta på vårt inre och följa honom för Hans skull, av kärlek. Påven sa att Jesus visar på tre attityder som inte är bra när man följer honom. Den första är fåfänga, och här hänvisar han särskilt till de framstående, som fastar och ger allmosor för att synas:


"De ville synas, och betedde sig som riktiga påfåglar. Jesus säger att det är fel - att fåfänga inte är bra. Ibland gör vi saker för att synas”, sa påven, ”av fåfänga. Det är farligt, för då halkar man lätt in på stoltheten, i högmodet och så tar det stopp. Fråga er själva: ’Jag, hur följer jag Jesus?’ Det goda jag gör, gör jag det i hemlighet eller vill jag visa upp mig?”


Påven sa att det även gäller präster. En fåfäng präst gör inte Guds folk gott. Det andra som Jesus förmanar de som följer honom om är makten:


"Vissa följer Jesus, men samtidigt, om ej alltid medvetet, söker de makt. Det tydligaste exemplet är Johannes och Jakob, Sebedaios söner, som bad Jesus om nåden att vara premiärminister och vice premiärminister, när hans kungariket skulle komma. Det finns karriärklättrare i kyrkan, många som använder kyrkan för att göra karriär. Men kyrkan är inte rätt plats för detta. Jesus tillrättavisar dem som söker karriär och makt."


"Det är först vid den Helige Andens ankomst som lärjungarna förändras. Men synden förblir i vårt kristna liv och vi gör rätt i att fråga oss: Hur följer jag Jesus? Följer jag honom ensam, ända till korset, eller försöker jag använda mig av kyrkan, församlingen och stiftet för egen del? För att ha mer makt?”


Den tredje attityden som gör att vi förlorar den sanna motivationen är pengar:


"Det finns de som följer Jesus för pengar, med pengar och som försöker gynnas ekonomiskt av församlingen, stiftet och den kristna gemenskapen, av dess sjukhus och skolor. Denna frestelse finns med från början. Tänk på den första kristna gemenskapen, på Simon, Ananias och Safira ... Vi träffar på så många goda katoliker, goda kristna, vänner, välgörare i kyrkan med olika utmärkelser. Sen visar det sig att de har mörkat affärer och fifflat med pengar. De har varit affärsmän, och tjänat massor. De presenterade sig som kyrkans välgörare och istället tjänade de stora och inte alltid rena pengar.”


Påven avslutade sin predikan med att ”be om den Helige Andens nåd att följa honom med den rätta avsikten - utan fåfänga, utan längtan efter makt och pengalust."








All the contents on this site are copyrighted ©.