2014-03-31 14:18:06

Påven: Den funktionshindrade personen är ett vittne till mötets kultur och mötet med Jesus


(31.03.2014) Påven Franciskus möte på lördagen medlemmar av ”Movimento Apostolico Ciechi” (Den Apostoliska rörelsen för blinda) och ”Piccola Missione per i Sordomuti” (Den lilla missionen för de döva), som höll ett gemensamt möte i Rom.

De två katolska organisationerna reflekterade över temat "evangeliets vittnen i mötets kultur”. Påven Franciskus berättade att ordet "möte" förutsätter ett annat möte, det med Kristus.

"I själva verket, för att vara evangeliets vittnen, måste vi ha mött honom, Jesus" sa påven Franciskus. "En som verkligen känner honom, blir hans vittne. Liksom den samaritiska kvinnan - som vi läste om i söndags - den här kvinnan mötte Jesus, talade med honom och hennes liv förändrades. Hon återvände till sitt folk och sa "Kom så får ni se en man som har sagt mig allt som jag har gjort. Kan han vara Messias?".

Påven Franciskus sa att den samaritiska kvinnan är den typ av personer som Jesus älskade att träffa och göra till sina lärjungar: de marginaliserade, de utslagna, de föraktade. "Vi tänker på de många människor Jesus ville träffa, totalt sett de människor märkta av sjukdom och handikapp, för att läka och återställa dem till full värdighet," sa han.

Påven sa att det var viktigt för dessa människor att bli vittnen om en "ny attityd", som kan kallas mötets kultur. Han jämförde denna kultur med en kultur av utanförskap och fördomar som exemplifieras av fariséerna som kallade Jesus och dem han botade för "syndare" och trodde att funktionshinder var Guds vilja.

"Den sjuka eller funktionshindrade personen, kan från sin bräcklighet, från sina begränsningar, bli ett vittne till mötet: mötet med Jesus, som öppnar till liv och tro och mötet med den andra, med samhället. I själva verket kan bara de som känner igen sin egen bräcklighet och sina egna begränsningar bygga broderliga relationer och solidaritet, i kyrkan och i samhället."








All the contents on this site are copyrighted ©.