2014-03-29 17:23:47

Påven ledde en gudstjänst tillägnad försoningens sakrament och gick själv till bikt


(29.03.2014) Påven Franciskus predikade under en gudstjänst tillägnad försoningens sakrament som han ledde i Peterskyrkan på fredagseftermiddagen. Gudstjänsten innehöll psalmer och bibelläsningar och fokuserade på personlig ånger och Guds gränslösa barmhärtighet.

Gudstjänsten var en del av initiativet "24 timmar för Herren", som firades i hela Roms stift och i många lokala kyrkor i hela världen, där de troende tog emot försoningens sakrament och sedan blev Kristi nåds ambassadörer genom att inbjuda människor att bikta sig i kyrkor som var öppna hela natten.

I sin predikan sa påven att omvändelse är intee något som bara hör fastan till, det är ett livslångt åtagande. Han talade också om två viktiga egenskaper i det kristna livet: Att klä sig i ett "nytt jag, skapat efter Guds vilja" och leva i och dela Guds kärlek.

Förnyelse i Kristus kommer genom dopet, som befriar människor från synd och välkomnar dem som Guds barn och medlemmar av Kristus och hans kyrka, sa han. Detta nya liv låter oss se världen med andra ögon utan att behöva distraheras av saker som inte spelar någon roll och som inte kan vara länge. Att kasta av sig sitt syndiga beteende och fokusera på det väsentliga blir till ett dagligt engagemang så att ett liv "deformerat av synd" kan bli ett liv "upplyst av Guds nåd”.

När hjärtan förnyas, skapat efter Guds vilja, är följden gott uppförande, sa påven. Till exempel att "alltid tala sanning och undvika alla lögner, att inte stjäla, utan snarare, att dela det man har med andra, i synnerhet med de som är i nöd, att inte ge efter för ilska, bitterhet och hämnd, men att vara ödmjuka, storsinta och förlåtande; att inte delta i elakt skvaller som förstör människors rykte, utan istället främst se den goda sidan hos alla".

Den andra aspekten av det kristna livet är att leva i Guds eviga kärlek, sa påven. Gud tröttnar aldrig på att se efter sina barn, både de som har förlorat sin väg och de som har förblivit trogna vid hans sida. Jesus uppmanar i själva verket alla att imitera samma barmhärtiga kärlek och bli "trovärdiga Kristi lärjungar i världen. Guds kärlek kan inte hållas inne, den är i sin natur öppen, den sprider och är givande, den skapar alltid ny kärlek, förklarade påven Franciskus.

I denna missionärsanda, invigde gudstjänsten ett initiativ som kallades "24 timmar för Herren" som sponsrades av det Påvliga Rådet för främjandet av Ny Evangelisering. Rådet bad stiften runt om i världen att ha åtminstone en kyrka öppen hela dagen och natten den 28 mars, så att vem som helst kunde gå till bikt och delta i eukaristisk tillbedjan. Det var en del av påvens vilja att fira Guds nåd och förlåtelsens kraft. Unga människor som tillhörde olika församlingar och olika rörelser i Rom skulle vara ute på gatorna under natten, bjuda in sina kamrater för att gå in i kyrkorna för att be, bikta sig eller bara prata med en präst.

I sin predikan, hyllade påven initiativet och de som stod ute på gatorna för att dela glädjen av Guds nåd och bjuda in andra att upptäcka en djupare relation med Kristus. "Säg att vår fader väntar på oss, vår fader förlåter oss, och ännu mer, att han firar det" sa påven. Även med alla ens synder och misstag "firar Gud oss i stället för att skälla ut oss" sa påven. "Och ni bör berätta detta, tala om det för många människor i dag" så att de kan uppleva Guds nåd och kärlek.

Påven Franciskus överraskade sedan sin ceremonimästare genom att själv gå till bikt. Efter en samvetsgranskning, gick påven och 61 präster in i biktstolar eller till stolar som inrättats mot väggarna för att erbjuda försoningens sakramentet till de troende.

När Msgr. Guido Marini, påvlig ceremonimästare, visade vilken biktstol påven skulle använda för att höra bekännelser, pekade påven istället på en annan biktstol i närheten och antydde att han själv ville bikta sig först.

Påven, klädd i enkel vit alba och en lila stola, tillbringade ungefär tre minuter på knä inför prästen. Prästen knäppte även påvens händer och kysste hans enkla silverring. Påven Franciskus gick sedan till en annan biktstol och tillbringade ca 40 minuter i biktstolen, och tog emot bikt.








All the contents on this site are copyrighted ©.