2014-02-17 10:56:25

"Sluta skvallra och du är på god väg mot helighet" Påvens Angelus


(17.02.2014) "Även ord kan döda" – det sa påven Franciskus när han på söndagen reflekterade över dagens evangelium inför 50 000 troende som samlats på Petersplatsen för Angelusbönen vid tovslaget.

Dagens text var tagen ur bergspredikan, Jesu första stora predikan, och påven påminde om Kristi förhållningsätt till den judiska lagen: ”Jesus ville ge Herrens bud dess fullhet. Denna uppfyllelse kräver en "högre rättvisa, ett mer äkta åtagande”, sa påven och fokuserade på det femte budet: du ska inte dräpa.

”Jesus påminner oss om att även ord kan döda. När man säger att en person har en tunga som en orm, vad betyder det? Att hans ord dödar! Därför är att dräpa inte bara att ta livet av varandra, utan även att förgifta någon med sin ilska, eller slå denne med förtal.”

Påven varnade vidare för skvaller och löst prat eftersom det också kan döda, dessa kan döda en persons rykte:

”Till en början kan det verka trevligt och roligt, som en karamell, men i slutändan fyller det hjärtat med bitterhet och vi förgiftar oss själva. Om sanningen ska fram är jag övertygad om att om var och en av oss ansträngde sig för att undvika skvaller, skulle den personen så småningom bli helig."

Påven fortsatte med att säga att Jesus visar den som följer honom kärlekens fullkomlighet - en kärlek vars enda beräkning är att gå långt bortom alla beräkningar:

”Kärleken till sin nästa är en grundläggande inställning , så viktig att Jesus säger att vår relation med Gud inte kan vara ärlig om vi inte vill sluta fred med vår nästa."

Kristus bryr sig alltså inte om att ”lagens följs med yttre uppträdande”, utan att man går till kärnan av lagen, med fokus på "avsikterna och i och med det på det mänskliga hjärtat, varifrån våra goda eller onda gärningar härstammar:

”För att bete sig gott och ärligt är inte yttre uppträdande tillräckligt, utan vi behöver den djupa motivationen, som uttrycker en dold visdom, Guds vishet, som kan tas emot genom den helige Anden. Genom vår tro på Kristus öppnar vi oss för Andens inverkan, som gör det möjligt för oss att leva Guds kärlek.”

Mot bakgrund av Kristi undervisning, avslöjar varje bud sin fulla betydelse i att det fodras att man älskar”, noterade påven Franciskus, ”tills alla buden förenas i det främsta budet, att älska Gud av hela ditt hjärta och din nästa som dig själv.”








All the contents on this site are copyrighted ©.