2014-02-14 15:12:33

Påven Franciskus om den kristnes inre hållning


(14.02.2014) Att förkunna evangeliet är ingen tjänst som man är skyldig Gud, utan en glädje. Gud önskar sig glada kristna som är i rörelse. Detta menade påven Franciskus i sin predikan i morgonmässan i Santa Martas gästhus i Vatikanen på fredagsmorgonen den 14:e februari. Genom att utgå från dagens helgon, två av Europas skyddspatroner, de Heliga Kyrillos och Methodios, ville påven förklara vad det betyder att vara en lärjunge till Jesus. Den 14:e februari är ju minnesdag inte bara för den Helige Valentin, utan även för dessa båda grekiska missionärer som förde kristendomen till de slaviska länderna i östra Europa.


”Man kan inte tänka sig en kristen som står stilla: en kristen som står stilla blir snart sjuk i sin kristna identitet. En kristen är en lärjunge för att gå, för att springa. Herren säger det ju på slutet, som vi också har hört i psalmen: gå ut i världen och förkunna evangeliet. Gå! Spring! Det är en första hållning i den kristna identiteten: att gå och springa framåt, också under svåra omständigheter och också om man måste hoppa över hinder.”


Även aposteln Paulus är en förebild här eftersom han inte blygdes att tala med hedningarna om Kristus, fortsatte den Helige Fadern. Jesus själv bjuder in alla, vid varje vägkorsning, ja, alla människor, goda såväl som onda, att tala om det glada budskapet. Franciskus påminde om David som måste kämpa mot filistéerna. Israeliterna ville skicka David in i kampen med all tänkbar utrustning men David gick bara ut med sin slunga – och vann:


”Som ett lamm och inte som en varg, och man är ju ibland frestad att tänka: det är för svårt. Dessa vargar är så sluga. Men jag är faktiskt slugare... ett lamm, inte en dumskalle, men ett lamm och med den kristna slugheten, för när du är ett lamm kommer Gud att skydda dig. Men känner du dig som en varg då kommer han inte att beskydda dig, utan lämna dig ensam och de andra vargarna kommer då att äta dig rå, som om du vore ett lamm.”


Ytterligare en aspekt av den kristliga identiteten är, enligt den Helige Fadern, den ”kristna stilen”, som präglas av glädje:


”Ingen kristen gör Herren eller Kyrkan en tjänst genom att föra ett långsamt och klagande liv, som alltid klagar och är sur på allting. Det är inte lärjungens stil. Den Helige Augustinus säger till de kristna: gå, gå vidare, sjung och spring! Med glädje, för det är den kristnes stil. Förkunna evangeliet med glädje, för Herren gör allt. För mycket ledsamhet och bitterhet riskerar att låta vårt liv förfalla till en kristendom utan Kristus. Då har korset varit tomt. Den kristne går gråtande från den Heliga Graven, som en Maria Magdalena utan glädjen att ha funnit den Återuppståndne.”


Men, avslutade påven Franciskus, allt detta är på ett annat sätt för den troende idag när han eller hon vet att Jesus har dött men helt enkelt inte är död.








All the contents on this site are copyrighted ©.