2014-01-29 11:54:04

Påven Franciskus: ”Konfirmationen gör oss till försvarare av tron”


(29.01.14) Vid sin onsdagsaudiens på Petersplatsen i Rom den 29:e januari, i kyligt väder och inför pilgrimer från bl a Europa och Latinamerika, fortsatte påven Franciskus sin serie av katekeser om Kyrkans sju sakrament. Dagens tema var konfirmationen, vilken tillsammans med dopet och eukaristin utgör den kristna initiationens sakrament.


Till utgångspunkt för sin katekes tog påven texten i Lukasevangeliets fjärde kapitel, där Jesus i Nasarets synagoga läser ur profeten Jesajas bok: ”Herrens ande är över mig, ty han har smort mig till att frambära ett glädjebud till de fattiga.” I konfirmationens sakrament, framhöll påven, tar vi emot just smörjelsen med helig krisma och får så den Helige Andes gåva att alltmer inrikta våra liv mot Kristus. Konfirmationen – ordet betyder ju bekräftelse – vill just bekräfta att detta betyder delaktighet i Kristi dagliga mission.



”Därför”, sade den Helige Fadern, ”tar vi emot Andens sju gåvor som är vishet, förstånd, råd, styrka, insikt, Gudsdyrkan och Gudsfruktan, vilka på ett fördjupat och fulländat sätt gör oss till levande vittnen för evangeliet. I ord och handling. Det betyder att vi ska ge vidare detta glädjebudskap till de fattiga, och att var och en av oss har att verka för trons utbredning och trons försvar.”








All the contents on this site are copyrighted ©.