2013-12-26 12:07:04

"Tror ni att de krista bara dödas i romaner?" Minst 70000 martyrer under 2013


(26.12.13) Idag firar kyrkan den helige Stefan, den första martyren, som dog stenad medan han bad till Gud att han skulle förlåta de som mördade honom. Att dödas för sin tros skull hör inte bara till historien. Även idag dödas många kristna på grund av sin tro. Under 2012 talar statistiken till oss om 100000 kristna, och efter en bedömning av år 2013 är siffran runt 70000. Massimo Introvigne som ansvarar över Religionsfrihet Observatören i Italien säger att statistiken i år är kontroversiell pga oenighet mellan Todd Johnsson och BBC, rörande vissa situationer i Afrika, speciellt i Kongo och nu i södra Sudan, och om hur många av dessa omkomna som kan betraktas som människor som dödas för sin tros skull. Johnson kallar situationen ett trosvittnesbörd. De slutliga siffrorna för 2013 kommer ges i början av 2014, men det är troligt att eftersom antalet kristna dödade i Afrika har minskat, så kommer sannolikt antalet ligga runt 70-80.000 personer.

De länder som Kommissionens för internationell religionsfrihet i USA nämner i en rapport över 2013 särskilt oro för Burma, Kina, Eritrea, Iran, Nordkorea, Saudiarabien, Sudan och Uzbekistan. Introvigne uttrycker särskild oro över Nordkorea. För trots att landet erbjuder minimala kontakter med omvärlden, och trots att det finns människor, särskilt de unga, som bara har fått sin utbildning av regimen, så fortsätter omvändelserna till kristendomen vilket innebär att du arresteras, deporteras till koncentrationsläger och till och med dödas, om de visar sin tro.

Introvigne säger att länderna som rapporten nämner inte är de enda där religionsfriheten är hotad. Det finns en hel rad länder där fenomenet går från utbrett våld till juridiskt våld. Vi får inte glömma Pakistans blasfemilagar, där det uppmärksammade fallet om Asia Bibi visar på en instrumentalisering av lagen för att agera mot de kristna.

Nigeria är ett annat hotat land. Här är inte problemet den nigerianska regeringen utan vissa ultrafundamentalistiska islamistiska extremiströrelser, speciellt Boko Haram. Så å ena sidan hårda kommunistregimer, å andra sidan extremislamister, är element som leder till förföljelse av de kristna. Men även stamkonflikter, där det är ibland är svårt att avgöra om de kristna dödas för att de är kristna eller på grund av att de tillhör fel stam.

Vad gäller Europa så säger Introvigne avslutningsvis att även här finns det våld mot den kristna religionsfriheten men att det främst rör sig om restriktioner. ”Jag tycker att påven säger det tydligt i Evangelii Gaudium när han påminner oss om att det finns en mentalitet som vill göra tron till något privat, instängd i kyrkor. Så fort man uttrycker sin tro offentligt börjar en politisk diskriminering och en verklig förföljelse. Påven citerade boken ”Världens Herre" av Benson, som väl beskriver situationen när de kristna försöker vittna om sin tro i allmänheten, inklusive på den sociala och politiska arenan, och hur de förföljs och så småningom även dödas. Påven skriver: Tror ni att dessa saker bara händer i romaner? Nej, de händer ännu idag.”








All the contents on this site are copyrighted ©.