2013-12-11 14:21:24

Påven Franciskus: allmänna audiensen, Den yttersta domen ”tröst och tillförsikt”


(11.12.2013) Ett "mysterium som hänger över oss", som väcker "fruktan" och "bävan", men som "om vi tänker noga efter" öppnar våra hjärtan och blir till "en djup källa av tröst och tillförsikt." Detta är Den yttersta domen enligt påven Franciskus, som i dag inledde den sista serien av reflektioner om trosbekännelsen, som idag behandlade "Jag tror på ett evigt liv."

"När vi tänker på Kristi återkomst och hans slutliga dom, som avslöjar, till dess sista konsekvens, det goda varje person har gjort eller underlåtit att göra under sitt jordiska liv”, sa påven, ”upplever vi att vi ställs inför ett mysterium som hänger över oss, som vi inte ens kan föreställa oss. Ett mysterium som nästan instinktivt väcker i oss en känsla av vördnad och kanske till och med fruktan."

"Men om vi tänker noga på denna verklighet - fortsatte påven - kan det bara vidga hjärtat hos en kristen och vara en stor källa till tröst och tillförsikt." Därav hans uppmaning: "Låt oss inte tröttna på att vaka över våra tankar och våra attityder, för att redan idag få en försmak av värmen och skönheten hos Guds ansikte, som vi kommer att begrunda under evigt liv i all dess fullhet".

"Det kommer att vara underbart!" utropade påven, när vi kommer att begrunda Gud under evigt liv. "Framåt!” uppmanade påven till de cirka 27.000 troende på Petersplatsen, ”i denna dom som börjar idag - den har redan börjat. Genom att se till att våra hjärtan är öppna för Kristus, för hans frälsning. Framåt, utan rädsla, eftersom Kristi kärlek är större, och om vi ber om förlåtelse för våra synder, förlåter han oss."

Efter katekesen hade påven en viktig appell: "Skandalen som utgörs av de miljontals människor som lider av hunger ska inte förlama oss, men mana oss att agera, alla, individer, familjer, kommuniteter, institutioner, regeringar, för att undanröja denna orättvisa.” Efter gårdagens videobudskap med anledning av den internationella dagen för mänskliga rättigheter, ”Human Rights Day”, påminde påven om den globala kampanjen som främjas av Caritas mot hunger och livsmedelsavfall, med mottot: "En mänsklig familj, mat för alla".

"Kristi evangelium visar oss vägen: att lita på Faderns försyn och dela vårt dagliga bröd utan att slösa bort det" sa påven Franciskus och uppmuntrade Caritas och andra välgörenhetsorganisationer att "genomföra detta engagemang" och uppmanade "alla att enas i denna våg av solidaritet". I en improviserad dialog med de troende på Petersplatsen bad sedan påven alla att upprepa Caritaskampanjens motto: "Vi upprepar det tillsammans" sa han: "En mänsklig familj, mat för alla".








All the contents on this site are copyrighted ©.