2013-10-05 12:14:34

Påven svarade på ungdomarnas frågor i Assisi


(05.10.2013) Vid avslutningen av påve Franciskus besök i Assisi på fredagen, träffade påven över 20,000 entusiastiska ungdomar utanför basilikan Santa Maria degli Angeli och svarade på fyra frågor om tro, familj, kallelser och deras rädsla inför framtiden.

Som svar på den första frågan från ett ungt par med ett litet barn, sa påven att det krävs mod för att bilda en familj idag. Det är inte lätt att bygga solida och varaktiga relationer i vårt efemära och ytliga samhällsklimat. Men Den helige ande, sa han, har inspirerat många nya initiativ inom kyrkan för ungdomar, för par i kris, eller för föräldrar och barn i svåra situationer.

Äktenskapet och familjen, underströk påven, är en äkta kallelse, men det finns också andra som är kallade till celibatet och till förkunnandet av Guds rike. Men hur kan vi känna igen denna kallelse, hade en ung man och kvinna frågat honom. Genom att lyssna till Guds röst, svarade påven, i tystnad, i bön, i sakramenten. Att ha en levande relation med vår Herre, sa han, är som att hålla ett fönster öppet så att vi kan höra när Gud kallar oss och berätta vad han vill att vi ska göra. Varje kallelse är annorlunda, fortsatte han, men var och en börjar med ett möte med Gud som berör våra hjärtan och som involverar hela personen.

Som svar på de andra två frågorna om rädsla inför framtiden och hur man kan delta i Trons år, uppmanade påven ungdomarna att lyssna till Helige Franciskus’ röst som kallar dem att tjäna Kristi evangelium. Detta frälsningens budskap, sa han, får inte bara vara tomma ord, utan måste hjälpa oss till att förändra världen genom att vittna genom våra liv och genom vår tro.










All the contents on this site are copyrighted ©.