2013-10-17 10:37:13

Itseensä ja menneisyyteensä sulkeutunut kirkko pettää oman identtiteettinsä


(17.10) "Lausuessamme uskontunnustuksen, oletteko koskaan pysähtyneet miettimään, mitä tarkoittaa apostolinen kirkko", kysyi paavi Franciscus yli 70 000-päiseltä yleisöltä. "Se merkitsee kirkon synnynnäistä suhdetta apostoleihin, niihin 12 mieheen, jotka Jeesus kutsui luokseen, jotta nämä jäisivät hänen kanssaan ja lähettääkseen nämä saarnaamaan",vastasi paavi. "Apostolin ensimmäinen työ on rukoilla ja toinen julistaa evankeliumia. Myös meidän kaikkien, mikäli haluamme olla apostoleita, on kysyttävä itseltämme: rukoilemmeko maailman vapahduksen puolesta ja julistammeko evankeliumia? Uskomme, Kristuksen haluama kirkko, ei perustu johonkin aatteeseen tai filosofiaan, vaan itse Kristukseen.
Kirkko on kuin historiassa virtaava joki, se kehittyy ja kastelee, mutta vesi pysyy aina samana, mikä alkaa lähteestä, itse Kristuksesta. Hän on ylösnoussut ja elävä, hänen sanansa eivät kulu ja tänään hän on keskuudessamme.
Ajattelemmeko koskaan, kuinka vuosisatoja vanha kirkko kaikista vaikeuksista, ongelmista ja heikkouksista huolimatta välittää meille Kristuksen alkuperäisen sanoman? Onko se, mihin uskomme, todella sama, mitä Kristus julisti? Kysymme itseltämme, olemmeko Kristuksen lähettiläitä sanoillamme ja ennen kaikkea elämällämme ja todistuksellamme? Vai olemmeko sydämiimme ja kirkkoihimme sulkeutuneita kristittyjä? Kristittyjä ainoastaan sanoissamme, mutta jotka elävät kuin pakanat? Myös minä kysyn sitä itseltäni: minkälainen kristitty olen? Kirkko, mikä sulkeutuu itseensä ja menneisyyteensä pettää oman identtiteettinsä. Joten meidän on tunnettava kaikki kauneus ja vastuu siitä, että kuulumme apostoliseen kirkkoon".







All the contents on this site are copyrighted ©.