2013-10-13 10:22:41

Sielumme solmut


(13.10) "Maria on keskuudessamme", lausui paavi Franciscus, kun pieni alkuperäinen Fatiman Neitsyeen patsas tuotiin Pietarintorille lauantai iltana. "Maria avaa syntimme solmut. Kun lapsi ei usko äitiään tai isäänsä, voisimme sanoa, että syntyy pieni solmu. Kuinka usein tätä tapahtuukaan. Suhteet vanhempiimme on oltava puhtaat, joten pyydämme anteeksi, jotta rauha ja luottamus palaisivat. Jotain samanlaista tapahtuu suhteessamme Jumalaan. Silloin kun emme kuuntele häntä, emmekä seuraa hänen tahtoaan, osoitamme konkreettisella tavalla, ettemme luota häneen. Tämä on synti. Omassatunnossamme muodostuu solmu. Ja nämä solmut vievät rauhan. Ne ovar vaarallisia, koska monista solmuista voi syntyä sotku, mitä on vaikeampi selvittää. Mutta Jumalan rakkaudelle mikään ei ole mahdotonta. Päinvastoin, vaikeimmat solmut aukeavat hänen rakkaudellaan. Maria avasi myönteisellä vastauksellaan "kyllä" oven Jumalan luo selvittääkseen antiikinaikaisen tottelemattomuuden solmun. Hän on Äiti, joka kärsivällisesti ja lempeästi johdattaa meidät Jumalan luo, jotta hän avaisi isällisellä rakkaudellaan sielumme solmut.
Maria hedelmöitti Jeesuksen uskonsa kautta ja sen jälkeen lihassa, kun hän oli vastannut myöntävästi enkelin kautta Jumalalle kyllä. Mitä tämä tarkoittaa?", kysyi paavi. "Sitä, että Jumala ei halunnut ottaa ihmisen muotoa loukkaamalla vapautttamme, vaan hän halusi tehdä sen Marian vapaaehtoisen myöntymisen kautta. Se, mitä tapahtui Marialle ainutlaatuisella tavalla, tapahtuu myös meille henkisellä tasolla vastaanottaessamme rehellisinä Jumalan sanan ja toteuttaessamme sitä käytännössä. Se on kuin Jumala tulisi meissä lihaksi, hän tulee asumaan meihin. Voimme kysyä itseltämme, olemmeko tietoisia tästä? Vai ajattelemmeko, että Jeesuksen lihaksituleminen kuuluu vain menneisyyteen. Usko Jeesukseen tarkoittaa tarjota hänelle ruumiimme Marian tavoin, jotta hän voisi jatkuvasti asua keskuudessamme. Se merkitsee tarjota kätemme voidaksemme syleillä pieniä ja köyhiä, tarjota jalkamme kulkeaksemme veljiämme vastaan, tarjota käsivartemme tukeaksemme sitä, joka on heikko ja työskennelläksemme Herran viinitarhassa.
Koko elämänsä ajan Maria seurasi poikaansa, joka on Tie. Hengellinen pyhiinvaellus merkitsee seurata Jeesusta, kuunnella häntä ja antaa hänen sanojensa johtaa. Jeesuksen tie on uskollisen rakkauden tie loppuun asti, ristin tie. Marian uskon liekki pysyi kirkkaana Jeesuksen kärsimysten ajan ylösnousemukseen saakka. Ja kun kuului ääni: hauta on tyhjä, hänen sydämensä täyttyi ilosta. Tämä on Marian ja koko kirkon uskon korkein kohta.
Pidämmekö myös me Marian tavoin uskon liekin elävänä vaikeina ja pimeinä hetkinä?",kysyi paavi. "Onko minussa uskon antamaa iloa? Maria, kiitämme sinua uskostasi ja uskoudumme uudelleen huomaasi, uskomme Äiti".







All the contents on this site are copyrighted ©.