2013-05-09 14:30:45

Den heliga anden


(08.05.2013) Påsktiden, som vi lever i med glädje och under ledning av kyrkans liturgi, är framför allt tiden då den korsfäste och uppståndne Jesus ger den heliga anden “utan att mäta” (jfr Joh 3:34). Denna tid av nåd avslutas av pingsten, då kyrkan på nytt erfar hur anden utgjuts över Maria och apostlarna som är församlade i bön i nattvardssalen.

Men vem är den heliga anden? I trosbekännelsen bekänner vi att vi tror ”på den helige Ande, Herren och livgivaren”. Den första sanning vi bejakar i trosbkännelsen är att den heliga anden är Kýrios, Herren. Det betyder att den verkligen är Gud precis som Fadern och Sonen, och att vi riktar till anden samma tillbedjan och förhärligan som vi riktar till Fadern och Sonen. Den heliga anden är nämligen den tredje personen i treenigheten. Den är den uppståndne Kristus stora gåva, som öppnar vårt sinne och vårt hjärta för tron på att Jesus är den Son som sänts av Fadern och som leder oss vänskap och gemenskap med Gud.

Men framför allt skulle jag vilja betona att den heliga anden är den outsinliga källan till Guds liv i oss. I alla tider och överallt längtar människan efter ett liv som är fullt och vackert, rätt och gott, ett liv som inte hotas av döden utan kan mogna och växa och nå sin fullhet. Människan är som en vandrare som i livets öken törstar efter ett levande och porlande friskt vatten, som förmår släcke hans djupa längtan efter ljus, kärlek, skönhet och frid. Vi känner alla denna längtan. Och Jesus ger oss detta levande vatten. Det är den heliga andens, som utgår a Fadern och som Jesus utgjuter i våra hjärtan. ” Jag har kommit för att de skall ha liv, och liv i överflöd” säger Jesus (Joh 10:10).

Jesus lovar den samaritanska kvinnan att ge ett ”levande vatten”, som alltid skall överflöda, till alla dem som erkänner honom som Sonen som sänts av Fadern för att rädda oss (jfr Joh 4:5-26; 3:17). Jesus har kommit för att ge oss detta ”levande vatten” som är den heliga anden, för att vårt liv skall ledas av Gud, livas av Gud, näras av Gud. När vi säger att den kristne är en andlig människa är detta vad vi menar: den kristne är en människa som tänker och handlar som Gud vill, som den heliga anden vill. Men här vill jag ställa en fråga: tänker vi som Gud vill? Handlar vi som Gud vill? Eller låter vi oss ledas av annat som inte är Gud? Var och en av oss får svara i djupet av sitt hjärta.

Här kan vi undra: varför kan detta vatten släcka vår törst på djupet? Vi vet att vatten är nödvändigt för livet. Utan vatten dör man. Vattnet släcker törsten, renar, gör jorden fruktbar. I Romarbrevet kan vi läsa: “ Guds kärlek har ingjutits i våra hjärtan genom att han har gett oss den heliga anden” (5:5). Det ”levande vattnet”, den heliga anden, den uppståndnes gåva som tar sin boning i oss, renar oss, lyser upp oss, förnyar oss, förvandlar oss och gör så att vi kan få del av Guds eget liv som är kärlek. Därför säger aposteln Paulus att den kristnes liv livas av anden och dess frukter, som är “ kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trofasthet, ödmjukhet och självbehärskning” (Gal 5:22-23). Den heliga anden för oss in i Guds liv som ”söner i den enfödde sonen”.

I ett annat stycke av Romarbrevet, som vi redan har nämnt flera gånger, sammanfattar Paulus det så här: “ Alla som leds av ande från Gud är Guds söner. Ni ... har fått en ande som ger söners rätt så att vi kan ropa: ”Abba! Fader!” Anden själv vittnar tillsammans med vår ande om att vi är Guds barn. Men är vi barn, då är vi också arvingar, Guds arvingar och Kristi medarvingar, om vi delar hans lidande för att också få dela hans härlighet” (8:14-17). Detta är den dyrbara gåva som den heliga anden ger våra hjärtan: Guds eget liv, sanna söners liv, en relation av förtroende, frihet och förtröstan på Guds kärlek och barmhärtighet, som också låter oss se med nya ögon på andra människor, nära och fjärran, och se dem som bröder och systrar i Jesus som vi skall respektera oh älska. Den heliga anden lär oss att se med Kristi ögon, att leva så som Kristus levde, att förstå livet så som Kristus förstod det. Därför kan det levande vatten som den heliga anden är släcka törsten i vårt liv, för den säger oss att Gud älskar oss som sina barn, som Jesus. Lyssnar vi till den heliga anden? Vad säger oss den heliga anden? Den säger: Gud älskar dig. Det är vad den säger. Gud älskar dig. Älskar vi verkligen Gud och våra medmänniskor som Jesus? Låt den heliga anden leda oss, låt den tala till vårt hjärta och säga att Gud är kärlek, att Gud väntar på oss, att Gud är Fadern, att han älskar oss som en verklig pappa, han älskar oss verkligen och det är det bara den heliga anden som säger till hjärtat. Låt oss känna den heliga anden, låt oss lyssna till den heliga anden, och låt oss vandra längs denna kärlekens, barmhärtighetens och förlåtelsens väg.








All the contents on this site are copyrighted ©.