2013-05-02 16:54:18

Påven: Kyrkan är en ”ja-gemenskap” för att den kommer av Kristi kärlek


(02.05.2013)Kyrkan är en ”ja-gemenskap” för att den kommer av Kristi kärlek. Det sa påven Franciskus i torsdagsmorgonens mässa i Santa Martakapellet. Påven underströk att när kristna inte låter den Helige Anden vara aktiv delas Kyrkan upp. Påve Franciskus firade mässan tillsammans med kardinal Albert Malcolm Ranjith Patabendige och närvarande var en grupp anställda vid Vatikanmuséerna.


Påve Franciskus fokuserade på Kyrkans första steg, som efter Pingst, gick ut i trons utkanter för att förkunna Evangeliet. Påven noterade att den Helige Ande gör två saker: manar först på, vilket även skapar problem, för att sedan ge harmoni i Kyrkan. I Jerusalem, bland de första lärjungarna, fanns det många åsikter kring mottagandet av ofrälse in i Kyrkan. Det fanns de som sa "nej" till ett beslut och de som tvärtom var öppna:

Lyssna här: RealAudioMP3 Det fanns en ”nej-Kyrka”, -”nej, det kan man inte, nej, man ska inte, man ska, man ska…” och det fanns en ”ja-Kyrka” som sa: -”Ja, men…låt oss tänka på saken, låt oss öppna oss, Anden öppnar dörren! Den helige Ande behövde göra sitt andra jobb: att ge harmoni i dessa situationer, harmoni i Kyrkan och mellan dem i Jerusalem och mellan dem i Jerusalem och de ofrälse. Det är ett stort arbete som den Helige Ande alltid gör i historien. Och när vi inte låter honom arbeta delas Kyrkan upp i sekter och alla dessa saker…för att vi är stängda för Andens sanning.


Men vilket är då nyckelordet i denna dispyt i den första Kyrkan? Påve Franciskus påminner om Jerusalems biskop Jakobs ord, som understryker att man inte ska låta lärjungarna bära den börda som deras fäder inte orkade med:


Lyssna här: RealAudioMP3 Påven sa: När Herrens tjänst blir ett så tungt ok är de kristna församlingarna stängda: ingen vill komma till Herren. Vi tror i stället på Herre Jesu nåd att vi är räddade. Först denna glädje att förkunna nåden och sedan ser vi till vad vi gör. Detta ord, ok, kommer till mitt hjärta och kommer jag att tänka på.


Påven uppehöll sig vid betydelsen i dagens Kyrka av att bära ett ok. Jesus, påminde han, ber alla oss att finnas kvar i Hans kärlek. Det är från just den kärleken som hans bud kan ses. Detta, fasthöll påven, är ”ja-gemenskapen” som blir kvar i Kristi kärlek och säger nej, för att detta ja finns. Det är denna kärlek, sa påven, som får oss att tro på Herren,- för att jag älskar Herren och gör därför inte så eller så:


Lyssna här: RealAudioMP3 Det är en ”ja-gemenskap” och nej:en är en konsekvens av den. Vi ber Herren att den Helige Ande ska vara med oss för alltid för att skapa en kärleksgemenskap, av Jesu kärlek, som har älskat så mycket. Ja-gemenskapen. Och från detta ja leva efter budorden. Gemenskap med öppna dörrar. Och som försvarar oss från frestelsen att bli kanske puritaner i ordets etymologiska bemärkelse, för att söka en ”utomevangelisk” renhet och en ”nej-gemenskap.” För att Jesus ber oss först om kärlek, kärlek till Honom och att bli kvar i Hans kärlek.


Påven avslutade: Så när den kristna gemenskapen lever genom kärlek bekänner den sina synder, tillber Herren och förlåter oförrätterna och tar hand om andra och visar kärlek och känner skyldighet att vara Herren trogen och följa buden.








All the contents on this site are copyrighted ©.