2013-05-12 12:28:57

Paavi julisti kolme uutta pyhimystä: he ovat meille esimerkkejä, mutta myös puhuttelevat meitä


(12.5) Sunnuntaina vietettiin suurta juhlaa Pietarintorilla paavi Franciscuksen julistaessa kolme uutta pyhimystä. Hän tervehti kaikkia, jotka olivat saapuneet tähän juhlaan Italiasta, Kolumbiasta, Meksikosta ja tietysti muualta. "Kiitän teitä. Katsomme uusia pyhimyksiä Jumalan sanan valossa. Hänen sanansa kehottavat meitä pysymään uskollisina Kristukselle aina marttyyrikuolemaan saakka. Hän kehottaa meitä viemään viipymättä Kristusta ja hänen evankeliumiaan kaikille. Hän puhuu meille rakkauden todistuksesta, mitä ilman sekä marttyyrikuolema että lähetystyö menettävät makunsa. Apostolien teoissa sanotaan diakoni Stefanoksen olevan täynnä Pyhää Henkeä. Mitä se tarkoittaa?", kysyi paavi. "Se tarkoittaa, että hän oli täynnä Jumalan rakkautta, että koko hänen elämänsä oli ylösnousseen Kristuksen hengen elävöittämä, siinä määrin, että hän seurasi Jeesusta aina uhrautumiseensa asti.
Tänään kirkko tarjoaa kunnioituksemme kohteeksi joukon marttyyreitä, jotka antoivat yhdessä evankeliumin korkeimman todistuksen 1480, kun 800 henkeä mestattiin turkkilaisten hyökätessä Otrantoon, koska he kieltäytyivät luopumasta uskostaan ylösnousseeseen Kristukseen".
Puhuessaan ensimmmäisestä kolumbialaisesta pyhimyksestä, Laura Montoysta, paavi halusi muistuttaa, että "uskoa ei koskaan pidä elää yksin, vaan sitä on välitettävä kaikkialla missä liikumme".
Kolmas uusi pyhimys, meksikolainen Maria Guadalupe Garcia Zavala "opettaa meitä rakastamaan kaikkein köyhimpiä ja sairaita. Meidän ei tule sulkeutua itseemme, omiin ongelmiimme, vaan meidän on mentävä vastaan niitä, jotka tarvitsevat huomiota, lohdutusta ja apua. Tänään julistetut kolme uutta pyhimystä tarjoavat meille valaisevan esimerkin, kuinka todistaa Jumalan rakkautta omalla lähimmäisenrakkaudellamme, mutta samalla he herättävät myös kysymyksiä omassa kristililsessä elämässämme. Pystynkö näyttämään uskoani kunnioittavasti, mutta myös rohkeasti? Otanko huomioon toiset, pystynkö näkemään kaikki rakastettavina veljinä ja sisarina?", kysyi paavi.







All the contents on this site are copyrighted ©.